InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > 10 ideeën met een hamburger

10 ideeën met een hamburger

Hamburgers zijn makkelijk om te bereiden, het is zo klaar en je kunt er alle kanten mee op. Lees hier verder voor tien heerlijke hamburgerrecepten!

1. Burgers met blauwe kaas

Meng 500 g rundergehakt met 75 g blauwschimmelkaas, 3 el fijngesneden bladselderij, 1 fijngesneden sjalot, zout en peper.
Vorm hiervan 8 kleine hamburgers. Bak of rooster ze aan elke kant 2-4 minuten. Leg op elke hamburger een plakje jonge kaas en zet de burgers nog 1 minuut onder de grill. Serveer ze op broodjes met sla en tomaat.

2. Satéburgers

Bak 2 fijngesneden sjalotjes en 2 fijngesneden teentjes knoflook in 5-6 minuten lichtbruin in 1 el olie. Roer er ½-1 tl sambal oelek, 150 g pindakaas door en voeg zo veel kokend water als nodig is toe tot de saus een goede dikte heeft. Laat nog 2 minuten koken en breng het op smaakt met zout. Bak of rooster 4 hamburgers aan elke kant 3-4 minuten. En serveer met de pindasaus.

3. Kruidenburgers

Meng 500 g rundergehakt met 6 el fijngesneden kruiden (peterselie, bieslook, rozemarijn, basilicum, kervel, dille, tijm), 1-2 el grofgehakte kappertjes, zout en peper. Vorm hiervan 4 hamburgers en bak of rooster ze aan elke kant 3-4 minuten. Lekker met knoflookmayonaise.

4. Baconburger

Rol om een hamburger 2 dunne plakjes bakbacon en steek deze vast met een houten prikker. Bak of rooster de hamburger aan elke kant 3-4 minuten. Lekker met frites!

5. Al la Caprese

Bak 4 hamburgers aan elke kant 3-4 minuten in 1 el olijfolie. Leg ze op een bakplaat en beleg ze dakpansgewijs met flinterdunne plakjes tomaat, een blaadje basilicum en enkele dunne plakjes buffelmozzarella. Zet ze ½-1 minuut onder de hete grill tot de mozzarella gesmolten is.

6. In tomatensaus

bak 4 hamburgers aan beide zijden bruin in 2 el olijfolie. Voeg 1 fijngesneden kleine rode uit, 1 geperst teentje knoflook en 4 fijngesneden ontvelde tomaten toe. Schenk er 1 dl kippenbouillon bij en laat circa 20 minuten zachtjes pruttelen. Serveer met rijst of aardappelen.

7. Mexicaanse burger

Meng 200 g rundergehakt met 2 fijngesneden sjalotjes, 1-2 el tacokruiden, 2-3 el fijngesneden koriander, zout, peper en 1 el worcestershiresaus. Vorm hiervan 4 hamburgers en bak of rooster ze aan elke kant 3-4 minuten. Serveer ze met guacamole en tortillachips.

8. Hamburgers teriyaki

Bak 4 hamburgers aan elke kant 1-2 minuten in 1 el olie. Voeg 4-6 el teriyakisaus toe en verwarm de hamburgers nog 4-6 minuten. Keer ze regelmatig. Serveer er fijngesneden lente-ui bij en witte rijst.

9. Griekse hamburgers

Halveer 4 hamburgers overlangs en leg tussen elke hamburger een dunne plak fetakaas en wat fijngesneden oregano. Leg beide helften weer op elkaar, druk stevig aan. Bak of rooster de hamburgers aan elke kant 3-5 minuten tot de kaas wat zacht word. Lekker met een Griekse salade van tomaat, komkommer, paprika, rode ui en olijven.

10. Rozemarijnburgers

Meng 500 g rundergehakt met 75 g fijngesneden ontbijtspek, zout, peper en 1 tl fijngesneden rozemarijn. Vorm hiervan 4 hamburgers en bak of rooster ze aan elke kant 3-4 minuten.
© 2010 - 2019 Melaniewalker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Van hamburger tot indexVan hamburger tot indexEen hamburger is niet zomaar een hamburger. Naast alle beweringen over gezond of niet gezond, zijn er toch veel mensen d…
Hamburger, gebraden stuk vleesHamburger, gebraden stuk vleesEen hamburger is een gebraden stuk geplet rundvlees dat meestal wordt gegeten tussen de twee helften van een broodje. Me…
De hamburger - geschiedenis en bereidingIn sommige landen worden overal hamburgers gegeten en is het bijna volksvoedsel nummer 1. Maar de ene hamburger is de an…
Gemakkelijk en snel avondetenGemakkelijk en snel avondetenHeb je een keer zin in iets anders, en wil je geen uren in de keuken staan, dan is er grote keuze uit lekkere maaltijden…
Het ontstaan van en de soorten hamburgerHet ontstaan van en de soorten hamburgerTegenwoordig heeft de hamburger een negatieve naam gekregen door de lage kwaliteit van het vlees, de slechte omstandighe…

Reageer op het artikel "10 ideeën met een hamburger"

Infoteur: Melaniewalker
Gepubliceerd: 15-07-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!