Van hamburger tot index
Een hamburger is niet zomaar een hamburger. Naast alle beweringen over gezond of niet gezond, zijn er toch veel mensen die regelmatig een hamburger eten. Wat is het verhaal achter de hamburger en hoe kan een broodje vlees lijden tot een index om prijzen te vergelijken in de economie?
Het ontstaan van de hamburger
Iedereen weet vast wel wat een hamburger is, hoe deze eruit ziet en bijna iedereen heeft er wel eens een geproefd. Sterker nog, voor veel mensen staat dit gerecht nog regelmatig op het menu. Als we willen weten hoe oud de hamburger is en waar deze vandaan komt, moeten we ver terug in de tijd en wel naar de dertiende eeuw.
De hamburger zoals we die nu kennen, werd voor de eerste keer klaargemaakt in Hamburg, een stad in Duitsland. De mensen die in deze stad wonen worden Hamburgers genoemd. Het vlees werd in deze stad voor het eerst gebakken en op een rond broodje opgediend. Duitse emigranten hebben het recept meegenomen naar de VS. Daar is de "moderne" hamburger ontstaan.
De cheeseburger
Een cheeseburger lijkt erg veel op een hamburger. Zoals de naam van deze burger eigenlijk al zegt, is het grote verschil het plakje kaas op de hamburger. Dit plakje kaas wordt op of onder het vlees gelegd. De eerste cheeseburgers werden in 1934 gemaakt in Kaelin's Restaurant in Louisville.
De Big Mac
Een heel bekend restaurant wat onder andere hamburgers en cheeseburgers op de menukaart heeft staan is Mc Donald's. Dit restaurant is bedacht door de Amerikaanse franchisenemer Jim Delligatti in het jaar 1968. In dit restaurant is ook de welbekende "Big Mac" ontstaan, wat een hamburger is bestaande uit twee schijven rundergehakt, sla, kaas, augurk, uitjes en een speciale saus op een driedelig sesambroodje.
De Big Mac-index
Het klinkt wellicht wat vreemd, maar er bestaat ook een zogenaamde Big Mac-index. Deze index is een informele berekeningswijze van koopkrachtpariteit (een alternatieve manier om de relatieve koopkracht van twee landen te vergelijken). De index vergelijkt verschillende valuta's ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Hoe dit werkt? Men kijkt naar de prijs van een Big Mac en zo kan men een voorspelling maken van de wisselkoersen. De achterliggende gedachte is dat een Big Mac gezien kan worden als een verzameling van producten (vlees, brood, sla, arbeid en elektriciteit) en dus een redelijke doorsnee geven van het prijsniveau in de economie. Bovendien is Mc Donalds bijna overal ter wereld gevestigd en overal decentraal (dus lokaal) inkoopt. Een vergelijking op deze manier is dus interessant. De Big Mac-index bestaat sinds 1986, wordt tweemaal per jaar gepubliceerd en is bedacht door Pam Woodall.