InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > De hamburger - geschiedenis en bereiding

De hamburger - geschiedenis en bereiding

In sommige landen worden overal hamburgers gegeten en is het bijna volksvoedsel nummer 1. Maar de ene hamburger is de andere niet. Zelf een hamburger maken is misschien nog wel de beste optie.

Hamburger van puur vlees en niet van restvlees

In landen als Canada en de Verenigde Staten worden veel hamburgers gegeten. Toch zijn het niet die kleffe dingen die in Nederland massaal verorberd worden of die in elke supermarkt te vinden zijn. Een hamburger hoort namelijk van goed vlees gemaakt te zijn en niet van stukken vlees die zijn vermalen tot iets ondefinieerbaars.

De geschiedenis van de hamburger

De hamburger bestaat eigenlijk al heel lang, maar kent een wat vreemde achtergrond. Strijders uit het leger van Dzjengis Khan deden namelijk tijdens hun veroveringstochten stukken rauw rundvlees onder hun zadel. Door het paardrijden werd dat vlees als het ware gemasseerd en werd het vlees steeds malser. Pas later werd het vlees ook echt bereid met eieren en ui. De hamburger werd echt populair toen de kleinzoon van Dzjengis Khan die Koeblai Kan heette Moskou had veroverd en het gemasseerde vlees introduceerde. De Russen maakten het vlees lekkerder door er eieren en uien doorheen te mengen. Dat zorgde voor een vollere en rijkere smaak.

De hamburg zoals die anno 2010 bekend staat

De hamburger anno 2010 werd voor het eerst bereid in de stad Hamburg. Daar werd het vlees eerst gebakken en daarna geserveerd op een rond broodje. Duitse emigranten die naar de Verenigde Staten vertrokken namen dit recept mee en stonden aan de wieg van de moderne hamburger.

De bekendste hamburger van de wereld

De grootste hamburger van de wereld is de Big Mac van fastfoodketen McDonald’s. Ook de Whopper van de Burger King is bij velen over de hele wereld bekend.

De Big Mac-index

Koopkrachtverschillen tussen landen kan gemeten worden met de Big Mac index. Daarbij wordt de koopkracht van de dollar vergeleken met die van een andere muntsoort. Aan de hand daarvan kan worden vastgesteld hoeveel dollar die munt eigenlijk waard is. Ook kan worden bepaald of de inwisselkoers te laag of te hoog is. De koopkrachtvergelijking wordt aan de hand van de Big Mac-index gedaan door te kijken naar de prijs van een Big Mac bij McDonald’s. De Big Mac wordt overal hetzelfde bereid en voldoet overal aan dezelfde eisen en heeft daarom een constante kwaliteit. Daarom wordt hij als vaste waarde beschouwd.

Wimpy hamburger keten

Lang voordat McDonald’s en de Burger King bekend werden bestond de Wimpy al. In Nederland was in de jaren ’70 in bijna alle grote steden wel een Wimpy waar hamburgers werden verkocht. In Engeland en in Zuid-Afrika is de Wimpy nog steeds populair.

Hamburgers in Nederland bestaan vaak uit restvlees

De hamburgers die in veel supermarkten worden verkocht bestaan uit restvlees. Dit zijn de overblijfselen van paarden en kippenvlees. De stukjes worden onder hoge druk van de beenderen gespoten en worden daarna verwerkt tot een soort vleesdeeg. Van dat vleesdeeg worden dan weer allerlei producten gemaakt zoals kipnuggets, hamburgers of frikandellen.

Goede hamburgers

Een goede hamburger behoort echter niet van dat rest vlees gemaakt te zijn, maar van puur gemalen of fijngehakt rundvlees. In het originele recept staat het omschreven als een deel entrecote en twee delen biefstuk. Zelfs in hamburgertenten in Canada en de VS worden hamburger geserveerd van Angus beef van de koeien uit Ierland. Voor een burger met friet en drinken betaalt de consument daar maar 10 dollar of minder.

Hoe bak je een hamburger?

Een originele hamburger van rundvlees hoort op hoog vuur te worden gebakken of gegrild. Ook kan naar eigen recept van alles en nog wat worden toegevoegd zoals kruiden en ei. Het vlees moet vervolgens op een rond broodje worden gelegd en gegarneerd met groente zoals sla en tomaat (en sommigen vinden ananas ook erg lekker). Daarnaast komt er ketchup, mosterd en een augurk op.

De duurste hamburger van de wereld

Veel mensen denken dat een hamburger junkfood is. In de oorspronkelijke beleving is dat verre van het geval. Bovendien is een goed bereide hamburger van rundvlees absoluut geen junkfood, maar een goede maaltijd. De duurste hamburger wordt overigens geserveerd bij de Wall Street Burger Shoppe in New York. Deze burger van Japanse Kobe wordt belegd met zwarte truffel, ganzenlever, Gruyèrekaas en daar bovenop komt eetbaar bladgoud. Er moet wel iets voor betaald worden, namelijk 175 dollar.
Gerelateerde artikelen
Van hamburger tot indexVan hamburger tot indexEen hamburger is niet zomaar een hamburger. Naast alle beweringen over gezond of niet gezond, zijn er toch veel mensen d…
Hamburger, gebraden stuk vleesHamburger, gebraden stuk vleesEen hamburger is een gebraden stuk geplet rundvlees dat meestal wordt gegeten tussen de twee helften van een broodje. Me…
10 ideeën met een hamburgerHamburgers zijn makkelijk om te bereiden, het is zo klaar en je kunt er alle kanten mee op. Lees hier verder voor tien h…
Gemakkelijk en snel avondetenGemakkelijk en snel avondetenHeb je een keer zin in iets anders, en wil je geen uren in de keuken staan, dan is er grote keuze uit lekkere maaltijden…
Het ontstaan van en de soorten hamburgerHet ontstaan van en de soorten hamburgerTegenwoordig heeft de hamburger een negatieve naam gekregen door de lage kwaliteit van het vlees, de slechte omstandighe…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad McDonald's

Reageer op het artikel "De hamburger - geschiedenis en bereiding"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!