InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Tzatziki: Grieks (bij)gerecht

Tzatziki: Grieks (bij)gerecht

Tzatziki is een Grieks traditioneel gerecht. En wordt gemaakt van Griekse yoghurt, knoflook, komkommer, olijfolie en kruiden (zoals dille en peterselie).

Oorsprong

Tzatziki is van oorsprong een Grieks bijgerecht. Inmiddels wordt het in vele landen gegeten en zijn er verschillende varianten op dit heerlijke bijgerecht.

Gebruik

Tzatziki wordt traditioneel vaak gegeten bij knoflookbrood. Een knoflookbrood wordt als volgt gemaakt. Snij een stokbrood open en besmeer deze met fijngemaakte knoflook, peper, zout en olie. Bak het stokbrood vervolgens circa zes minuten in een oven op 220 graden.

Tevens is tzatziki erg lekker bij stokbrood, gegrild vlees of vis, tortilla's of als dipsaus bij chips.

Traditionele versie

De traditionele tzatziki wordt gemaakt van Griekse yoghurt, knoflook, komkommer, olijfolie, dille en peterselie. Eerst word de komkommer doormidden gesneden om het zaad er uit te halen. De komkommer wordt vervolgens grof geraspt en gedroogd (bijvoorbeeld in een centrifuge, of uitgeknepen in een theedoek). De knoflook wordt gepeld, gemengd met olijfolie en fijngemaakt in een blender (of keukenmachine) met peper, dille en peterselie. Vervolgens wordt de geraspte gedroogde komkommer toegevoegd. Als laatste wordt het geheel door de Griekse yoghurt heen geroerd.

Tzatziki met munt

De ingrediënten die je nodig hebt om deze versie van tzatziki te maken zijn: Griekse yoghurt, komkommer, knoflook, gehakte munt en zout & peper. Schil en rasp de komkommer en laat het vervolgens uitlekken. Snij vervolgens de knoflook fijn. Klop de yoghurt samen met de geraspte komkommer en voeg de knoflook en zout & peper toe. Zet de tzatziki een paar uur in de koelkast en strooi vervolgens de munt erover heen.

Tzatziki met crème fraîche

Niet alle varianten van tzatziki worden gemaakt van Griekse yoghurt. Tzatziki is ook erg lekker te maken van crème fraîche of kwark. In deze versie wordt de variant met crème fraîche toegelicht.

Voor de tzatziki met crème fraîche heb je de volgende ingrediënten nodig: crème fraîche, komkommer, knoflook, zout & peper. Schil en rasp de komkommer en laat deze vervolgens drogen (uitlekken of drogen in een theedoek). Snij vervolgens de knoflook fijn (kan ook in een knoflookpers, maar daardoor gaat veel knoflook verloren). Doe de crème fraîche in een schaal en roer vervolgens de komkommer, knoflook en zout & peper er door heen.

Andere varianten

Uiteraard zijn er nog vele andere varianten van tzatziki. Zo kun je het maken zonder komkommer (alleen is het dan natuurlijk niet echt meer tzatziki). Ook kun je er bijvoorbeeld paprikapoeder door doen. Of een gesneden witte ui. Ook kun je er andere kruiden door doen, bijvoorbeeld bieslook.
© 2010 - 2019 Semicolon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Magere knoflooksaus receptMagere knoflooksaus receptKnoflooksaus is waarschijnlijk één van de meeste geliefde sausen die gegeten wordt bij de barbecue of als dipsaus, of ge…
Shoarma in gezonde en slanke variatiesShoarma in gezonde en slanke variatiesShoarma is een populair en geliefd gerecht. Helaas is het niet zo gezond, en dat houdt veel mensen tegen om het te eten.…
Recepten voor de Indische rijsttafel: kip, telor, makreelRecepten voor de Indische rijsttafel: kip, telor, makreelDe Indische keuken is zeer gevarieerd. De gerechten zijn veelal gebaseerd op een boemboe, een mengsel van kruiden met ui…
'Avondje uit' tip: UitwokkenJe ziet het steeds meer, wokrestaurants of een chinees restaurant met een wokgedeelte. Wokken is Big Business geworden.…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tzatziki

Reageer op het artikel "Tzatziki: Grieks (bij)gerecht"

Infoteur: Semicolon
Laatste update: 15-04-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!