InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Frisse zomersalades

Frisse zomersalades

Frisse zomersalades De frisse zomersalades blijven het toch goed doen in de warme zomermaanden. Logisch ook, want je eet in de zomer over het algemeen wat lichter en je wilt toch wel gezonde voeding binnen krijgen. Een aangemaakte (maaltijd)salade kan daar prima aan voldoen. Om te kunnen variëren is het goed om een basissalade te maken en daar met enige regelmaat op te variëren.

Basis salade

De basis salade wordt gevormd door de krop sla die je zelf schoon maakt of de reeds gewassen en gesneden sla die de groenteboer ook meestal klaar heeft liggen. Er kan gekozen worden voor verschillende slasoorten en bijbehorende smaken. Dit is heel persoonlijk, maar de gemengde sla doet het bij de meeste mensen wel goed. Ijsbergsla is wat frisser en Rucola heeft een pittiger smaak. Voor ieder wat wils dus.

Ingrediënten

  • sla (naar keuze)
  • dressing (een neutrale of lichte kruiden dressing op waterbasis geeft geen uitgesproken smaak en is prima om als basis te gebruiken als je geen specifieke dressing wilt gebruiken)
  • ui
  • tomaat
  • augurk
  • komkommer
  • kappertjes

Bereiding

Bij deze combinatie kan je je geen buil vallen. De smaak die met deze basis ontstaat, is neutraal en hier kan van alles aan toegevoegd worden.

Wat voor ui je neemt (rood, sjalotje of gewone ui) is afhankelijk van de persoonlijke smaak, maar probeer biologische producten te nemen, de smaak is wat nadrukkelijker. Maar maak de ui altijd klein, te grote stukken worden te opvallend qua smaak. Voeg vervolgens kleine tomaatjes toe. Deze hebben net iets meer smaak en halveer de kleine tomaatjes. De augurk en komkommer in blokjes snijden, goed mengen en dan aan de salade toevoegen en tenslotte een eetlepel kappertjes. Dan de dressing er goed doorheen mengen en laat dit geheel even in de koeling staan.

Als de basis goed is kan er gecombineerd worden om er bijvoorbeeld een maaltijdsalade van te maken.

Maaltijdsalade

Om er een maaltijdsalade van te maken, moet er wel wat toegevoegd worden. Dit kan vis zijn, maar ook ei, kaas of aardappelen.

Vis

Wil je vis toevoegen zorg dan dat er geen graad meer in zit en maak de vis klein. Soms kan wat druppeltjes citroen het geheel nog wat frisser maken. Bijvoorbeeld lekker als je zalm gerookt hebt. Na het afkoelen in kleine stukjes snijden (met wat citroen) en aan de salade toevoegen. Als laatste goed mengen.

Tonijn kan ook prima, neem verse of een blikje tonijn (die kwaliteit is meestal net iets minder dan vers). Meng het eerst met een frisse saus zoals bijvoorbeeld wat yogonaise en doe er wat stukjes paprika bij. Daarna aan de salade toevoegen. Voor de liefhebber van pesto, kan een theelepel groene pesto nog wat extra smaak geven.

Makreel heeft een pittiger smaak, maar kan na het in olie licht gebakken te zijn ook prima met de salade gecombineerd worden.

Bij de vis kan altijd een hard gekookt ei in plakjes gecombineerd worden.

Ei of kaas

Om eens geen vlees of vis te gebruiken zijn de hard gekookte eitjes prima. Niet alleen als decoratie maar ook gemengd door de salade. Of maak er een boerenomelet van - met wat peper en zout - en snij deze vervolgens in stukken om vervolgens door de salade te mengen.

De boerenomelet kan van wat kleine stukjes ham of kaas voorzien zijn en meegebakken worden.

Voor kaas bij de salde kan er gekozen worden vor bijvoorbeeld oude kaas. In middelgrote plakken rapsen en over de salade strooien. Maar ook geitenkaas met zachte korst (even in de oven om de kaas wat zachter te laten worden) is heerlijk met een salade.

Aardappelen

Met aardappelen wordt het meteen wat voller en gebruik daarom ook weer niet teveel aardappelen. Kook de aardappelen, maar laat ze niet zolang staan dat ze uit elkaar vallen. Na het koken en afkoelen in plakken snijden en er wat aangemaakt mayonaise (of de halve variant) overheen gieten. De mayonaise liefst verse maak je aan met wat basilicum en een gesnipperd uitje.

Beleg de bodem dakpansgewijs met de plakken aardappelen in een grote ronde of vierkant (afhankelijk van je bord) en leg in het midden de aangemaakte sla. Eventueel met een hard gekookt eitje of wat gebakken spekjes er overheen.

Drank

Een gekoeld biertje of glas droge witte wijn doet het prima met een salade. Maar ook degene die geen alcohol drinkt kan genieten, neem een glas bronwater met lichte bubbels of water met een zacht fruitig smaakje (niet te nadrukkelijk, dat neemt de smaak van de salade weg).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De volle maaltijdsalade voor de herfstDe volle maaltijdsalade voor de herfstDe salade is ideaal in de zomer. Lekker fris en licht verteerbaar en dan is de overgang naar de vaste pot in de winter e…
Gezonde maaltijdsalades voor de middag- of avondmaaltijdGezonde maaltijdsalades voor de middag- of avondmaaltijdDe salade heeft van oudsher het imago dat het min of meer konijnenvoer is en dat de supermodellen leven op sla. Strikt g…
Zomersalades; 2 varianten met fruitZomersalades zijn salades met toevoeging van fruit. Een salade is meestal een bijgerecht. Als je wilt kun je van iedere…
Haaruitval door verkeerde voedingHaaruitval door verkeerde voedingEenzijdige of in één keer radicaal gaan diëten kunnen tot haaruitval leiden. Ook een niet evenwichtige voeding, bijvoorb…
Vrouw en voeding: maaltijdschijfVrouw en voeding: maaltijdschijfDe maaltijdschijf wordt vaak gebruikt als een indicatie voor een gezond voedingspatroon. In Nederland is de maaltijdschi…

Reageer op het artikel "Frisse zomersalades"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 08-07-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!