InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gewone broodjes gezond

Gewone broodjes gezond

Gewone broodjes gezond Het bekende “broodje gezond” is zo alledaags dat we er eigenlijk aan voorbij gaan dat een goed broodje gezond naast lekker ook daadwerkelijk een bron van vitamine en een goede basis vormt om bijvoorbeeld de middag op door te komen. Moet dat broodje gezond wel echt gezond zijn en niet vol met allerlei zogenaamde gezonde salades worden geduwd. Enkele mogelijkheden met alledaagse ingrediënten (die iedereen meestal wel in huis heeft) en die echt gezond én lekker zijn.

Rosbief met groene pesto

Ingrediënten

  • waldkornbroodjes
  • vers gebakken rosbief
  • groene pesto
  • verse peper
  • sherrytomaatje
  • komkommer
  • margarine

Bereiding

Snij de broodjes midden door en besmeer ze met margarine. Smeer op beide helften een laagje groene pesto en leg er daarna enkele plakjes verse rosbief. Verse peper er overheen en daarna enkele plakjes tomaat en komkommer op een van de twee helften. Leg het broodje dicht en druk het zacht aan.

Rosbief met pittige strooikaas

Ingrediënten

  • volkorenbroodjes
  • vers gebakken rosbief
  • pittige belegen kaas (20+)
  • verse peper
  • komkommer
  • margarine

Bereiding

Snij de broodjes midden door en besmeer ze met margarine. Leg enkele plakjes verse rosbief op beide helften en strooi er daarna wat verse peper overheen. Maak de pittige kaas klein en strooi deze over de rosbief. Maak enkele dunne plakjes komkommer en leg deze erop. Leg het broodje dicht en druk het zacht aan.

Kip met Hüttenkäse

Ingrediënten

  • waldkornbroodjes
  • Hüttenkäse
  • vers gebakken kip (broodbeleg)
  • hard gekookt ei
  • zout
  • sherrytomaatje
  • groene paprika
  • margarine

Bereiding

Snij de broodjes midden door en besmeer ze met margarine. Besmeer de helften nu met Hüttenkäse en leg op beide helften een dun plakje kip. Snij vervolgens enkele dunne plakjes van de tomaatjes af en maak een stukje paprika klein. Als laatste wat plakje ei afsnijden. Doe dit alles op een van de helften waar de kip op ligt, een snufje zout erbij en leg het broodje dicht. Nog even ligt aandrukken.

Ham/kaas

Ingrediënten

  • volkoren stokbrood
  • belegen 20+ kaas
  • rucola sla
  • magere ham
  • hard gekookt ei
  • tomatenketchup
  • tomaat
  • komkommer
  • rode ui
  • margarine

Bereiding

Snij het stokbrood in de lengte door en besmeer het met margarine. Beleg nu de ene helft met kaas en de andere met ham. Op beide helften wat gewassen sla leggen en leg op een van de helften wat plakje hardgekookt ei met een druppeltje tomatenketchup. Wat plakjes komkommer en tomaat erop en snipper er nog wat rode ui overheen. Stikbrood dichtleggen en even aandrukken.

Tot slot

Zet de broodjes zo’n 15 minuten in de koeling voordat ze gegeten worden. Eet het gezonde broodje met een glas magere of halfvolle melk, een kopje verse muntthee of wat luxer met een glas droge witte wijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gewone broodjes gezond"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 18-05-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!