InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten met gerookte uien

Recepten met gerookte uien

Recepten met gerookte uien Roken geeft aan voedingsmiddelen een heerlijke rooksmaak. Iedereen kent wel gerookte vis- en vleessoorten zoals paling, zalm, worst, spek en ham. Dat ook groenten gerookt kunnen worden is minder bekend. En dat er met die gerookte groente, in dit geval uien, ook heerlijke gerechten te bereiden zijn bewijzen onderstaande recepten.

Het roken van de uien

Als u in het bezit bent van een rookoventje dan kan ik volstaan met de melding dat u de uien ongeveer 20 minuten moet roken. Voor een sterkere rooksmaak laat u ze afkoelen in de rookoven. Heeft u echter geen rookoven dan kunt u ook in een gewone pan met een goed sluitend deksel de uien roken. U legt 1-2 eetlepels rookmot (o.a. te koop bij hengelsportwinkels en gespecialiseerde bbq- en rookovenwinkels op internet) onderin de pan. Zet er een metalen rooster overheen (of fabriceer iets van bv. kippengaas). Zet de pan nu op een matig vuurtje op het fornuis en wacht tot de mot gaat roken. Leg de uien op het rooster, doe het deksel op de pan en rook de uien ongeveer 20 minuten. Laat ze afkoelen in de pan. Let op dat u het vuur niet te hoog heeft staan, dan verbrandt de rookmot en worden de uien bitter.

Recepten met deze heerlijke zelfgerookte uien

Uiensoep met gerookte uien

Dit recept is voor 4 personen:
  • 4 gerookte uien
  • 20 gram boter of margarine
  • 1 liter runderbouillon (van blokjes of uit pot)
  • 1 laurierbla
  • klein stukje foelie
  • 1 takje tijm
  • 4 sneetjes brood zonder korst
  • 50 gram geraspte jong belegen kaas

Snijd de uien en ringen en smoor ze 10 minuten zachtjes in boter. Dan in 5 minuten goudbruin bakken. De bouillon, het laurierblad, de foelie en de tijm toevoegen en dit alles 20 minuten voorzichtig laten pruttelen. Steek met een kopje een rondje uit elke boterham en rooster ze. Leg in elke soepkom een broodrondje. Schep de soep erover en bestrooi het met geraspte kaas. Laat de kaas smelten onder de grill of in de magnetron.

Hachee met gerookt uien

Dit recept is voor 2 personen:
  • 300 gram sukadelappen, in blokjes gesneden
  • 5 gerookte uien in ringen
  • 1 laurierblad
  • 4 kruidnagelen
  • 1 gedroogd rood pepertje
  • peper
  • zout
  • boter of olie
  • 2,5 dl water

Verhit de boter of olie in een braadpan. Bak de vleesblokjes rondom aan en schep ze uit de pan. Bak in het achtergebleven vet de uien glazig. Voeg het vlees weer toe en het pepertje, het laurierblad, de kruidnagelen, het water en peper en zout naar smaak. Laat dit 2,5 uur sudderen op een heel klein pitje. Haal voor het serveren de kruidnagelen en het pepertje eruit.

Eet smakelijk!
© 2010 - 2019 Woods, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recepten met gerookte uien"

Infoteur: Woods
Gepubliceerd: 17-05-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!