InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten Groot-Brittannië: erwtjes en winterpostelein

Recepten Groot-Brittannië: erwtjes en winterpostelein

In tijden waarin het vlees schaars was, hielp de voedzame erwt de armste bevolking van onze streken op de been te houden. Monniken leefden op erwten en Karel de Grote propageerde de erwt op zijn modelboerderijen. Winterpostelein verovert de wereld én het bord. Dit plantje schiet spontaan in talloze tuinen op want het zaad verschuilt zich in potten van planten en struiken. Mooi is dit kruid in ieder geval, met bloemtrosjes boven het grappige blad.

Recepten Groot-Brittannië

Erwt

Voedzaam

Peulvruchten en gedroogde erwten zijn zeer voedzaam. Erwten zijn over het algemeen iets armer aan eiwitten dan bonen, maar ze bevatten meer vet. Bovendien is erwtenloof een prima voedsel voor melkvee. Weinigen herinneren zich nog dat tijdens de Tweede Wereldoorlog tot 15% erwtenmeel door het deeg werd gemengeld.

gamba's met erwtjes

Ingrediënten
Voor 4 personen: 400 gr erwtjes, 1 takje witte selder, 4 jonge uien, 12 grote gamba's, 8 eetlepels olie, 150 gr spekblokjes, 1 teentje look, 1 citroen.

Bereiding
Blancheer de erwtjes kort in kokend water en laat ze dan uitlekken. Verwarm de helft van de olie en stoof er gedurende 3 minuten de in stukjes gesneden uien en selder in. verhit de rest van de olie met de look en bak er de gamba's in gedurende 3 minuten langs iedere kant. Haal ze daarna uit de pan en zet ze warm weg. Doe het citroensap in de pan, roer de bakrestjes los en giet dan bij de erwtjes. Dan bakken we de spekblokjes zonder vetstof en laten ze kort uitlekken op keukenpapier. Ook bij de erwtjes voegen. Laat de borden voorverwarmen, schik er eerst een bedje erwtjes op en werk af met de gamba's. Dien onmiddellijk op.

Winterpostelein

Bordversiering

Steek je een blaadje van de winterpostelein in je mond, dan proef je niet veel, maar de wat dikke structuur van het malse blaadje maakt het knabbelen prettig. Je kan het zowel vers in een slaatje als gewoon langs de rand van je bord of op een hulsje van bladerdeeg leggen. Je mag het ook in hete soep gooien waaraan het dan spontaan zijn vitamientjes toevoegt. In stoofpotjes geeft het volume en overal waar je een extra groen kleurtje nodig hebt, kan je winterpostelein gebruiken.

soep van winterpostelein en lamsballetjes

Ingrediënten
Voor 4 personen: 600 gr winterpostelein, 6 dl kippenbouillon, 200 gr aardappelen, 2 uien, peper, 4 eetlepels olie, 300 gr lamsgehakt, 1 ei, 1 koffielepel gehakte munt, 2 eetlepels paneermeel.

Bereiding
Meng het vlees met de munt, het ei en het paneermeel. Rol er balletjes van, kook ze in water en laat goed uitlekken. Pel en snijd de uien fijn en bak ze glazig in de olie. Voeg dan de bouillon en de in stukjes gesneden aardappelen toe. Laat 10 minuten garen op een matig vuur. Voeg dan de winterpostelein toe en laat nog eens 10 minuten verder garen. Mix tot een gladde soep en breng op smaak met peper. Doe de balletjes erbij en laat de soep goed heet worden.

Smakelijk!
© 2010 - 2019 Kona81, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezonde volkorenpasta met SugocasasausGezonde volkorenpasta met SugocasasausEen recept voor een gezonde pasta. Makkelijk en snel te bereiden. Het is niet heel koolhydraatarm maar als je dit recept…
Postelein en WinterposteleinWelke plant groeit zo gemakkelijk en voorziet ons juist in de winter van zacht, smakelijk groen. Het antwoord is winterp…
Kleurrijk ontbijt voor kinderen die niet van groenten houdenHet is algemeen bekend dat kinderen vaak moeilijke eters zijn. Ze lusten veel dingen niet, hebben geen honger rondom ete…
Gado Gado Indonesisch kokenGado Gado Indonesisch kokenGado Gado is een bekend Indonesisch gerecht. Het is gezond omdat er veel groenten als basis gebruikt worden, en er komt…

Reageer op het artikel "Recepten Groot-Brittannië: erwtjes en winterpostelein"

Infoteur: Kona81
Gepubliceerd: 15-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!