InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten Griekenland: aubergine, krenten en olijven

Recepten Griekenland: aubergine, krenten en olijven

In verouderd Nederland heette de aubergine naast melanzaan ook eierplant, want de oorspronkelijke aubergines waren eivormig, nauwelijks groter dan een kippenei, eerst wit en bij rijpheid eierschaalgeel gekleurd. Een krent is een klein druifje zonder pitten dat gedroogd in de handel komt. ze worden bij ons vooral gebruikt in gebak en brood. Een olijfboom op leeftijd is een indrukwekkende verschijning, beladen met magie en traditie bakent hij zelfs een klimaatgebied af.

Recepten Griekenland

Aubergine

Nooit rauw

De aubergine bevat Solanum melongena, giftige stoffen. Het vruchtvlees bevat solaninen die gelukkig bij het koken en verhitten verdwijnen. Schil aubergines nooit, want de schil bevat de meeste smaakstoffen en vitamines.

Gevulde aubergines

Ingrediënten
Voor 4 personen: 2 aubergines, 250 gr gepelde ontpitte tomaten, 250 gr uien, 2 dl olijfolie, 2 eetlepels grof zout, peper en zout.

Bereiding
Snij de aubergines in twee, bestrooi ze met zout en zet dan 30 minuten weg. Spoel ze en dep ze goed droog. Neem de helft van de olie en bak ze goudgeel. Pel, snipper en fruit de uien in 2 lepels olie. Schik de aubergines in een ovenschotel en bedek met de uien en de tomaten. Breng op smaak met look, peper, zout en de rest van de olie. Zet alles 30 minuten in een matig hete oven. Dien lauw op.

Krenten

Van krenten en krenten

In de voorzomer, wanneer de druifjes in de trossen van een tafeldruif beginnen te zwellen, worden de kleinste, niet goed bevruchte druifjes er met een klein, puntig schaartje uit geknipt. Meestal zijn dat druifjes zonder pit of met slechts één pit. Die kleine druifjes werden in de vaktaal krenten genoemd.

Gevulde druivenbladeren met krenten

Ingrediënten
Voor 6 personen: 1 blik dolma's, 100 gr krenten, 2 uien, 150 gr rijst, 2 dl olijfolie, 100 gr pijnboompitten, 1 citroen, een snuifje kaneel, 5 eetlepels gehakte peterselie, peper en zout.

Bereiding
Laat de krenten en de dolma's afzonderlijk in lauw water weken gedurende 20 minuten. Verhit de helft van de olie, fruit er de versnipperde uien in en voeg dan de rijst, krenten, pijnboompitten, kaneel, peper en zout toe. Dan de peterselie en 2 dl water toevoegen. Dep de dolma's droog en vul ze met een lepeltje rijstbereiding. Leg ze in een pan met de resterende olie en 2 dl water. Afdekken met de citroenen in schijven. Dit 20 minuten laten stoven op een zacht vuur. Dien lauw of koel op.

Olijf

Een gezonde olie

Omdat olijfolie voor het overgrote deel uit onverzadigde vetten bestaat, is het een lichte olie die in zuiderse landen boter bij het bakken vervangt. In diëten die erop gericht zijn de cholesterol in het bloed te verlagen, speelt olijfolie een belangrijke rol. Olijven zijn lekkere versnaperingen in sla en bij het aperitief. Een olijfboompje kan jarenlang mooi blijven als ... kamerplant. In de zomer mag zo een olijfboompje naar buiten. Olijven zul je er echter niet van kunnen plukken.

Olijvenbrood

Ingrediënten
Voor 4 personen: 250 gr bloem, 3 eetlepels olijfolie, 5 gr verse gist, 50 gr ontpitte zwarte olijven, 1 lepel marjolein, peper en zout.

Bereiding
Los de gist op in 2 eetlepels water. Kneed de bloem, een koffielepel zout en 15 cl water tot een glad deeg. Laat dit op een geoliede plaat afgedekt gedurende 1 uur rijzen. Nadien nog eens 10 minuten nakneden. Vorm een ronde plak deeg van 1 cm dik en duw er de olijven in. Leg dit op een geoliede plaat en overgiet met de rest van de olie. Strooi er de marjolein over. Schuif in een op 180° voorverwarmde oven en laat gedurende 15 minuten bakken tot goudgeel. Enkele minuten laten afkoelen en in stukken snijden.

Smakelijk!
© 2010 - 2019 Kona81, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Griekse moussaka met Griekse salade en een wijnadviesGriekse moussaka met Griekse salade en een wijnadviesDe Grieken houden van geweldig goed eten en natuurlijk mag een glas wijn niet ontbreken. In dit artikel vindt u een rece…
Zuiderse gerechten: MoussakaMoussaka is een mooi voorbeeld van zomerse kost en belichaamt de Mediterraanse keuken ten voeten uit. Het is een ovensch…
Gezonde, magere, zomerse maaltijden: RatatouilleHoudt u van de Franse keuken? Of bent u op zoek naar een gezonde, magere maaltijd voor op een een warme zomerdag? Maakt…
Authentieke lamsstoofpot uit TurkijeAuthentieke lamsstoofpot uit TurkijeLamsvlees wordt in Nederland minder vaak gegeten dan bijvoorbeeld kip, varkens- of rundvlees. Het wordt meestal gezien a…
Borrelhapjes - met olijvenKrijg je visite en wil je eens iets speciaals op tafel zetten? Maak dan een leuk, apart borrelhapje! Is weer eens iets a…

Reageer op het artikel "Recepten Griekenland: aubergine, krenten en olijven"

Infoteur: Kona81
Gepubliceerd: 15-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!