InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Griekse moussaka met Griekse salade en een wijnadvies

Griekse moussaka met Griekse salade en een wijnadvies

Griekse moussaka met Griekse salade en een wijnadvies De Grieken houden van geweldig goed eten en natuurlijk mag een glas wijn niet ontbreken. In dit artikel vindt u een recept voor het maken van moussaka. Als wijn tip vindt u onder het recept Griekse Retsina en Imiglykos. Moussaka is een uit de Balkan en het Midden-Oosten afkomstig gerecht. De meeste mensen denken echter dat moussaka uit Griekenland afkomstig is. Hieronder vindt u een recept dat gebaseerd is op Griekse moussaka.

Grieken

Grieken houden van goed eten en een lekker glaasje wijn. Als vooraf een heerlijke Ouzo? De Retsina en Imiglykos zijn een aanrader om bij het eten te drinken. Het recept voor deze Griekse moussaka is gebaseerd op 4 personen, bent u met meerdere personen dan kunt u dit gerecht aanvullen naar de gewenste hoeveelheid.

Benodigdheden

  • 2 aubergines
  • 4 grote aardappels
  • 1 ui
  • 1 bosje peterselie
  • 1 blik tomentenblokjes (400 ml)
  • 4 eetlepels olijfolie voor invetten
  • 400 gram kalfsgehakt
  • 50 ml witte droge huiswijn
  • Zout, peper
  • Knoflook
  • Oregano
  • 1 zakje bechamelsaus (witte saus van Grand Italia)
  • ½ liter melk

Bereiding

Was de aubergines en snij ze in plakken van circa ½ cm. Schil en was de aardappels, snijd ze in dunne plakken. Pel en snipper de uit. Was de peterselie en hak deze fijn. Laat de tomatenblokjes uit lekken in een vergiet. Verhit de olijfolie in een koekenpan en bak de plakken aubergine aan beide kanten circa 2 minuten. Haal de aubergine uit de pan en bak de plakken aardappel goudgeel. Haal de aardappel uit de pan. Fruit de ui glazig, voeg het gehakt toe en laat dit even meebakken. Voeg de huiswijn, peterselie, knoflook, oregano en de tomaat toe en breng op smaak met zout en peper. Laat dit mengsel afgedekt 5 min. op een laag vuur staan. Verwarm de oven voor op 200°C (hetelucht 180°C). Vet de ovenschaal in, leg op de bodem van de schaal dakpansgewijs de helft van de aubergine en de aardappel. Verdeel de helft van het gehaktmengsel erover en herhaal de lagen aardappelen en aubergine nog een keer. Eindig met plakken aubergine. Bereid de bechamelsaus met de melk volgens de gebruiksaanwijzing en schenk deze over de moussaka. Zet de moussaka afgedekt met aluminiumfolie circa 20 minuten midden in de oven. Verwijder de folie de laatste 5 minuten voor een krokant korstje.

Tip

Breek 150 gram feta in blokjes en strooi ze samen met 50 gram pijnboompitten voor het afbakken over de saus.

Wijn advies

Retsina (Griekse witte wijn)
Imiglykos (Griekse witte wijn)

Retsina
Retsina is een witte Griekse wijn met harssmaak in het Grieks heet deze Ρετσίνα. Retsina is een gangbare wijn die in Griekenland vaak bij het eten gedronken wordt.

Geschiedenis

Retsina is op bijzondere manier aan haar harssmaak gekomen. Duizenden jaren geleden bewaarde men Retsina in amforen. Amforen zijn stenen kruiken met 2 oren die onderaan in een punt aflopen. De amforen werden verzegeld met hars die van de pijnbomen kwam. Retsina kreeg op deze manier, onopzettelijk, een harssmaak. Inmiddels wordt Retsina niet meer in amforen bewaard, maar gebotteld in flessen. Hierdoor verdween de harssmaak. Om deze harssmaak toch weer terug te krijgen in de wijn wordt er kunstmatig hars aan de wijn toegevoegd. Voorop staat dan ook dat de harssmaak per merk Retsina sterk kan variëren.

Volgens de Grieken

Retsina komt, volgens de Grieken, het beste tot zijn recht bij een over heerlijke maaltijd Grieks. Komt u een keer in aanraking met Grieks eten dan is deze wijn een aanrader om te proberen. In Griekse restaurants is Retsina altijd te bestellen. Bedenk wel door de hars heeft Restina een zeer bijzondere smaak waar u van moet houden.

Griekse salade

Bij de moussaka kunt u heel goed een frisse Griekse salade serveren. Denk eraan de Grieken gebruiken geen sla en houden de salade grof gesneden.

Benodigheden

  • Komkommer
  • Tomaat
  • Gele of rode paprika
  • Uien
  • Olijfolie
  • Peper
  • Zout
  • Oregano
  • Feta kaas
  • Olijven

Bereiding
Snijd de komkommer, tomaat, gele en rode paprika en uien in grove stukken. Maak in een schaal een dressing van olijfolie, zout, peper en oregano. Voeg de grof gesneden groenten toe en maak het geheel af door de feta kaas er boven op te leggen. Aan de zijkant kunt u eventueel nog olijven bij voegen.

Eet smakelijk!
© 2009 - 2019 Nannie78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vetarme moussaka kan ook lekker zijnVetarme moussaka kan ook lekker zijnZelf moussaka maken is niet moeilijk. De Griekse versie van dit oorspronkelijk Arabische gerecht is een ovenschotel met…
Zuiderse gerechten: MoussakaMoussaka is een mooi voorbeeld van zomerse kost en belichaamt de Mediterraanse keuken ten voeten uit. Het is een ovensch…
Griekse gerechtenGriekse gerechtenDe Griekse keuken is al jaren populair in Nederland en blijft terrein winnen. Wat maakt de Griekse keuken nu zo populair…
Hoe gezond is Feta?Hoe gezond is Feta?Feta is een Griekse kaas gemaakt van schapen- of geitenmelk en wint sterk aan populariteit. Hoe internationaler we worde…
Lekkere eenpansmaaltijdenLekkere eenpansmaaltijdenNiet iedereen is een meester-kok, niet iedereen heeft of neemt de tijd of is überhaupt geschikt om culinaire meesterwerk…

Reageer op het artikel "Griekse moussaka met Griekse salade en een wijnadvies"

Infoteur: Nannie78
Gepubliceerd: 14-06-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!