InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gezonde, magere, zomerse maaltijden: Ratatouille

Gezonde, magere, zomerse maaltijden: Ratatouille

Houdt u van de Franse keuken? Of bent u op zoek naar een gezonde, magere maaltijd voor op een een warme zomerdag? Maakt u dan eens Ratatouille. Deze variant op het heerlijke, van origine Franse gerecht, bestaat met name uit de basisingrediënten en bestaat volledig uit groenten. Deze kunt u naar eigen believen aanvullen met bijvoorbeeld stokbrood, rijst of pasta. Met Ratatouille heeft u binnen 'no-time' een gezonde en slanke maaltijd op tafel staan!

Herkomst Ratatouille

Ratatouille vindt zijn oorsprong in de Franse keuken. Dit gerecht heeft zijn oorsprong in Nice en wordt vooral bereid in de Provence, maar vindt ook in andere landen rondom de Middellandse Zee, in verschillende variaties, veel aftrek. In Frankrijk wordt Ratatouille ook wel afgekort tot 'Rata' en wordt het zowel warm als koud gegeten. De volledige naam van het originele gerecht is 'Ratatouille Niçoise'. Het gerecht bestaat uit gestoofde groenten. Er zijn vele verschillende variaties op de bereiding, maar de basisingrediënten van Ratatouille zijn: tomaat, aubergine, courgette, ui en knoflook. In het originele gerecht vindt men onder andere: tomaten, knoflook, uien, courgettes, aubergine, paprika, wortel, marjolein, basilicum, laurier en tijm. Het gerecht wordt gegeten als bijgerecht, maar ook als volledige maaltijd. Als volledige maaltijd wordt het gerecht vaak vergezeld door rijst, pasta of brood.

Hiernaast wordt Ratatouille ook regelmatig gebruikt bij het maken van een omelet of als vulling voor een hartige pannenkoek.

Recept

Deze variant op het originele Ratatouille recept maakt met name gebruik van de basiselementen. Het gerecht is perfect als luchtige maaltijd op een heerlijke zomerdag. De bereidingstijd, inclusief voorbereiding, is ongeveer 20 à 30 minuten.

Ingrediënten voor 3 à 4 personen:

  • 1 courgette
  • 1 aubergine
  • 1 rode paprika
  • 4 tomaten van gemiddelde grootte
  • 1 ui
  • 3 tenen knoflook (te variëren naar smaak)
  • 2 eetlepels provinciaalse kruiden
  • 2 theelepels basilicum (of enkele verse blaadjes basilicum)
  • Enkele scheutjes (olijf-)olie
  • Zout (bij voorkeur vers gemalen)
  • Peper (bij voorkeur vers gemalen)

Voorbereiding:

  1. Snipper de ui.
  2. Was zo nodig de courgette, aubergine, tomaten en de paprika.
  3. Pel de knoflookteentjes.
  4. Snijd de aubergine in de lengte doormidden. Pak vervolgens één van de helften en snijd deze nogmaals in de lengte doormidden. Snijd deze twee helften vervolgens in vierkanten. Doe met de andere halve courgette hetzelfde.
  5. Snijd de courgette in de lengte doormidden. Pak één van de helften en snijd deze in plakjes van ongeveer 1 centimeter dik. Doe vervolgens hetzelfde met de andere helft van de courgette.
  6. Snijd de paprika doormidden en verwijder de zaadjes en de daar aan vast zittende stronk. Snijd de paprika vervolgens in blokjes.
  7. Snijd de tomaten ieder in vier stukken.

Bereiding

  1. Zet een wokpan op middelhoog vuur en doe hier een scheutje (olijf-)olie in.
  2. Pers de knoflook met een knoflookpers (of snijd deze in zo klein mogelijke stukjes wanneer je niet in het bezit bent van een knoflook pers) en fruit deze samen met de ui ongeveer een minuut in de wokpan.
  3. Voeg dan ook de aubergine toe. Bak het geheel nu, al omscheppend, ongeveer 8 minuten. Het kan nodig zijn zo nu en dan een extra scheutje (olijf-)olie toe te voegen, omdat de aubergine dit vocht opneemt. Zet zo nodig ook het vuur lager.
  4. Voeg nu ook de courgette en de paprika toe. Bak het geheel nu nogmaals, al omscheppend, ongeveer 8 minuten.
  5. Voeg ook de tomatenparten toe en laat dit enkele minuten, al omscheppend, op een wat lager vuur bakken.
  6. Voeg tot slot de provinciaalse kruiden, de basilicum en naar smaak peper en zout toe.

Wanneer u de Ratatouille als hoofdgerecht serveert kunt u er bijvoorbeeld een heerlijk donker of volkoren stokbrood bij serveren.

Bon appétit!
© 2013 - 2019 Snoijs, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezond en groente: AubergineGezond en groente: AubergineElke kok houdt van afwisseling, maar afwisseling mag het koken niet veel moeilijker maken. Ook mag het het proces niet a…
Tortilla de Berenjena of Omelet met Aubergine (Spaans)De aardappel, de tomaat en de aubergine behoren tot de nachtschadefamilie. Deze planten bevatten een sterk ontzurend kar…
Tomaat gezond en lekkerTomaat gezond en lekkerWikipedia zegt het volgende over de tomaat: "De tomaat is een populaire vrucht, afkomstig van de tomatenplant (Solanum l…
Geen tijd om te koken? ff een snelle hapGeen tijd om te koken? ff een snelle hapIedereen heeft wel ns geen zin om te koken, of geen tijd, maar omdat je toch wat gezonds binnen wilt krijgen, zeker als…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ratatouille . Bezocht op: 16-05-2013
  • Culirama, eten voor iedereen. www.culirama.com . Bezocht op: 16-05-2013

Reageer op het artikel "Gezonde, magere, zomerse maaltijden: Ratatouille"

Infoteur: Snoijs
Gepubliceerd: 17-05-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!