InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Hoe maak je zelf de lekkerste cappuccino?

Hoe maak je zelf de lekkerste cappuccino?

Hoe maak je zelf de lekkerste cappuccino? Wil je een échte cappuccino, dan zul je in Italië moeten zijn. Maar een goede tegenhanger is zelf ook prima te maken. Geen druk op de knop, maar even wat meer moeite. Het resultaat is appetitoso!

Cappuccino

Het is bijna niet te geloven, maar de oorsprong van de cappuccino ligt in Oostenrijk. De ‘Kapuziner Kaffee’ werd in Wenen geschonken, naar de kleur van de kleding van de Capucijner monnik. De Italianen maakten daar cappuccino van en namen de drank mee naar hun land. Het wordt daar vrijwel uitsluitend in de ochtend genuttigd. Ook in Nederland is het drankje populair. Zo’n 54% van de werkende Nederlanders drinkt graag een cappuccino op het werk.

Een cappuccino bestaat uit drie gelijke delen espresso, gestoomde melk en melkschuim. Soms wordt er nog cacaopoeder of kaneel over gestrooid.

Zelf cappuccino maken

De basis voor een goede cappuccino is een kopje espresso met een goede echte melkschuimlaag. Een cappuccino moet ongeveer 150 ml bevatten, waarvan één deel espresso en twee delen melk.

Espresso

Een echte espresso bereiden is een hele kunst op zich. De perfecte espresso wordt met een goed espresso apparaat bereid met vers gebrande koffiebonen. Espressobonen zijn meestal dubbelgebrand en pittig van smaak, maar ook de ‘zachtere’ koffiebonen zijn geschikt. Zorg ervoor dat de onderdelen schoon, droog en op temperatuur zijn en verdeel de koffie gelijkmatig, zodat er een juiste extractie van aroma van alle koffie ontstaat. Druk de koffie gelijkmatig aan met een ‘tamper’ zodat het water niet meer zonder weerstand tussen de koffiebonen kan lopen. Een normale enkele espresso is ongeveer 25 tot 40 cc.

Melk

Een goede timing is erg belangrijk. Zet de melk op, terwijl je espresso zet. Zorg er in elk geval voor dat de koffie en melk gelijktijdig klaar zijn. Neem een steelpannetje en een klopper of melkschuimer (met zeeffolie). Gebruik volle melk voor je cappuccino, dat is het meest romig. De melk moet op halfhoog vuur opgezet worden. Zie je de melk tegen de rand van het pannetje opkomen en licht pruttelen, dan moet je het vuur lager zetten. Begin gelijk met kloppen, zodat de melk dik en romig wordt. Zet het vuur uit en schenk de koffie op de espresso. Je kunt ook een machine met stoomtuit gebruiken. Vul een kan met melk, dompel het stoompijpje ruim 1 cm in de melk en draai de stoomkraan open. Zodra de melk gaat schuimen, moet het pijpje langzaam naar beneden gebracht worden parallel met het oppervlak van de kan. Meer volume en schuim ontstaat als de kan lichtjes schuin wordt gehouden.

Een goede cappuccino heeft een schuimlaag, waarop een lepeltje suiker heel langzaam in wegzakt.

Kindercappuccino

Speciaal voor kinderen: schep voor het opkloppen van de melk twee schepjes instant chocoladepoeder door een beker melk. Giet de opgeklopte melk erover heen en strooi er puur cacaopoeder of kaneel bovenop.

Slechte cappuccino

Italianen gruwelen van cappuccino die:

  • te waterig is of juist met teveel koffie is gezet
  • grote belletjes en schuim als zeepsop
  • een te dun schuimlaagje
  • het oppervlak van de koffie is helemaal wit

Houd je je aan bovenstaand recept, dan kunnen deze problemen niet voorkomen.

Gustare!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe maak je zelf de lekkerste cappuccino?"

Infoteur: Nicolette
Laatste update: 10-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!