InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf stroopwafels maken

Zelf stroopwafels maken

Hier vind je een heerlijk recept om zelf stroopwafels te bakken. Duidelijke uitleg en de juiste ingredienten zorgen er voor dat u zelf de heerlijkste stroopwafels kunt bakken.

Zelf stroopwafels maken

Wat is er nu leuker om te doen dan zelf stroopwafels maken. Dit is een enorm leuke bezigheid om op een regenachtige dag te doen met kinderen of wanneer je visite verwacht. De meeste mensen weten niet dat het zo gemakkelijk is om zelf stroopwafels te maken. Met dit recept heb je binnen een half uur de lekkerste zelf gemaakte stroopwafels op tafel staan.

Benodigdheden recept stroopwafels

  • 250 gram roomboter
  • 200 gram suiker
  • 1 ei
  • 10 cl melk
  • 500 gram bloem
  • Theelepel kaneel
  • Mespuntje zout
  • Half potje keukenstroop
  • Half kopje bruine basterdsuiker
  • Wafelijzer
  • Steelpannetje

Recept voor de koek van de stroopwafel

Smelt de 200 gram boter in een koekenpan op een laag vuur en giet de gesmolten boter in een ruime beslagkom. Voeg nu de suiker en het zout toe en roer dit tot een gladde massa. Voeg vervolgens de bloem en de kaneel en het ei toe en kneed hier een stevig deeg van. Laat dit deeg nu ten minste een half uur staan.

Recept voor de stroop van de stroopwafel

Stop de stroop, de basterdsuiker en de overige 50 gram boter in een pannetje en blijf dit roeren en verwarmen. Er zal na ongeveer tien minuten een dikke stroop ontstaan die nog wat dikker zal worden naarmate hij verder afkoelt. Laat het pannetje rustig staan en ga terug naar het deeg. Pas op hete stroop is heel naar spul, steek nooit je vinger in de stroop op te proeven of om te controleren of de stroop al heet is. Dit kan hele nare brandwondjes veroorzaken omdat de stroop niet snel afkoelt en ook niet van je vinger gaat. Dus wees hier voorzichtig mee.

Het maken van de wafel

Maak kleine ronde balletjes van het deeg. De balletjes moeten ongeveer zo groot als een kwartel ei zijn. Stop de balletjes in een heet wafelijzer en bak hier een mooie ronde koek van. Wacht lang genoeg en maak het ijzer niet te vroeg open want dan trek je de koek uit elkaar. Bij de meeste wafelijzers zal het ongeveer een minuut duren voor dat de koek klaar is. Als de hete koek uit het wafelijzer komt leg hem dan gelijk plat neer en snijd hem in de breedte in 2 stukken. Dit kun je doen als de koek heet is met een mes. Leg de koek voor je met je hand er op en snijd onder je hand door. Dit vergt enige oefening maar met dit recept heb je meestal rond de 23 pogingen. Als de koek in twee delen is kun je de helt insmeren met het stroopmengsel en de koek weer op elkaar leggen. Het ismeren gaat het makkelijkst met de achterkant van een lepel. Laat de koek nu enkele minuten afkoelen en je hebt een prachtige klassieke stroopwafel. Ongetwijfeld zullen er een aantal koeken mislukken, verkruimel deze misbaksels en gier hier de resterende stroop over heen. Dan heb je naast zelf gemaakte stroopwafels ook nog zelf gemaakte koekkruimels. Mocht je nou geen wafelijzer hebben, kun je het ook proberen met een tosti ijzer of een koekenpannetje.
© 2009 - 2017 Bastiaan271, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf stroopwafels maken"

Reacties

*ro*, 18-02-2013 16:55 #2
Hoeveel stroopwafels kun je maken wanneer je precies de bovengenoemde maten en gewichten gebruikt?

Paul, 18-04-2012 15:17 #1
Zelf stroopwafels maken. In het recept wordt ook melk als ingrediënt genoemd, maar wat je er mee moet doen wordt bij de bereiding NIET vermeld.

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 23-12-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 2
Schrijf mee!