InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Een Nederlandse lekkernij, de stroopwafel

Een Nederlandse lekkernij, de stroopwafel

Een Nederlandse lekkernij, de stroopwafel In Nederland worden jaarlijks heel wat stroopwafels gegeten. Een stroopwafel bestaat uit twee wafeltjes met dikke stroop ertussen. We eten ze van heel klein (de zogenaamde mini's) tot heel groot, met een doorsnede van 25 cm. Op de markt zijn zelfs zakjes afval, de zogenaamde kruum of snippers te koop. Een stroopwafel is een typisch Nederlandse lekkernij, die ook in het buitenland hoog gewaardeerd wordt.

Geschiedenis stroopwafel

De stroopwafel werd bedacht in Gouda, ergens aan het begin van de negentiende eeuw, de eerste recepten dateren uit 1840. De stroopwafels kwamen op de markt als koeken voor de armen. Ze werden gemaakt van koek en deegafval. In een rond ijzer op de kachel bakte de Goudse bakker deze resten tot een soort koek. Naast koekkruimels en randen, gingen er ook taartkruimel en brooddeeg in het ijzer. De ontstane koek sneed hij doormidden. Hij deed daarna wat stroop tussen de twee helften voor de smaak. De koeken werden al snel erg populair. Zo populair dat de bakker al snel te weinig afval had om aan de vraag te voldoen. Hij bedacht daarom het stroopwafelrecept. Hierbij werden de wafels gemaakt van een mengsel van bloem, suiker, eieren, zout en gesmolten boter. De stroop bestaat uit boter gemengd met bruine basterdsuiker. Iedere stroopwafelbakkerij heeft tegenwoordig zijn eigen geheime recept.

Stroopwafel consumptie

Stroopwafels zijn nog steeds erg populair en Nederlanders eten gemiddeld zo'n twintig stroopwafels per jaar. Dit zijn in totaal meer dat 22 miljoen pakjes stroopwafels. In Nederland is de smaak zo populair dat hij ook in andere gerechten en producten wordt verwerkt. Zo is er stroopwafelijs op de markt en zijn er recepten in omloop voor stroopwafelsoufflé, stroopwafel appeltaart, stroopwafeltaart en stroopwafelcake.

Volgens een onderzoek van studenten.net koop je de lekkerste stroopwafels bij de Jumbo. De stroopwafeltest is verricht in december 2012. Ook tijdens de stroopwafeltest van het AD in 2017 kwamen de stroopwafels van de Jumbo als lekkerste uit de bus. Naast de normale stroopwafel zijn er ook steeds meer stroopwafels met aparte smaakjes op de markt gekomen, zoals de caramelstroopwafel, de roomboter honing stroopwafel en oma's appeltaart stroopwafel.

Stroopwafels in het buitenland

Het heeft lang geduurd voordat de stroopwafel de wereld ging veroveren, maar we zien hem langzamerhand steeds meer. In New York kan je ze vinden, gedoopt in chocolade als Dutch Moon Cookies. Ook in veel Amerikaanse supermarkten zie je steeds vaker de stroopwafel verschijnen onder de naam Dutch waffles. In Rio de Janeiro worden de koeken Happy Waffles genoemd, in India heten ze Dutch caramel cookies. In Marokko staat zelfs een heuse stroopwafelfabriek, gestart door een Marokkaanse remigrant. Deze stroopwafels worden verkocht onder de naam Amsterdam Delights. In Europa zijn vooral de Lidl en de Aldi de supermarkten die ook buiten Nederland vaak stroopwafels in de schappen hebben liggen.

Stroopwafels zelf maken

Wanneer je zelf stroopwafels wil maken, heb je een wafelijzer nodig.

Ingrediënten voor de koek (12 stuks)

  • 300 gram suiker
  • 450 gram boter (gesmolten)
  • 3 eieren
  • 600 gram bloem
  • kaneel en zout

Ingrediënten voor de stroop

  • 600 gram bruine basterdsuiker
  • 300 gram boter

Bereidingswijze

Meng de ingrediënten door elkaar en vorm hiervan twaalf balletjes. Verwarm de balletjes ongeveer 30 seconden in het wafelijzer. Snijd de wafel met een scherp mes doormidden, zodra deze uit het ijzer komt. Wanneer de wafel is afgekoeld, lukt dit niet meer.

De stroop maak je door de boter samen met de basterdsuiker te verwarmen in een pannetje. Goed blijven roeren. Uiteindelijk ontstaat een soort stroop. Deze wordt dikker na afkoeling.
Gerelateerde artikelen
Zelf stroopwafels makenHier vind je een heerlijk recept om zelf stroopwafels te bakken. Duidelijke uitleg en de juiste ingredienten zorgen er v…
Het stroopwafeldieetHet stroopwafeldieetEen stroopwafel: wie houdt daar nu niet van? Afvallen, terwijl je stroopwafels eet, dat is toch de droom van iedere zoet…
Wafels, informatie en bereidingWafels, informatie en bereidingVers gebakken wafels zijn in Nederland makkelijk te verkrijgen. Op vele straathoeken worden ze verkocht, maar het is ook…
Calorieën in tussendoortjes: koek, snoep, chocolade en chipsCalorieën in tussendoortjes: koek, snoep, chocolade en chipsKoek, snoep, chocola, chips, ijs. Allemaal 'verboden' bij diverse diëten, maar de kern van afvallen is minder calorieën…
Winterverhalen, -gedichten, -liedjes voorlezen aan dementenWinterverhalen, -gedichten, -liedjes voorlezen aan dementenWinterverhalen voorlezen aan ouderen met dementie kan voor hen een plezierige en ontspannende bezigheid zijn. Tegelijker…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: De40plusvrouw / Pixabay
  • http://www.gouda-online.nl/typisch-gouds/item/4-goudse-stroopwafels
  • http://www.rnw.nl/nederlands/video/stroopwafel-al-200-jaar-populair
  • http://www.studenten.net/lifestyle/koken/21403/studenten_net_test_stroopwafels
  • https://www.besteproduct.nl/nieuws/bericht/6250/Test__De_lekkerste_stroopwafels_haal_je_bij_Jumbo

Reageer op het artikel "Een Nederlandse lekkernij, de stroopwafel"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 11-08-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!