InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Eenvoudige recepten met kaas

Eenvoudige recepten met kaas

Eenvoudige recepten met kaas Kaas, in welke vorm dan ook, is niet meer weg te denken uit onze keuken. Kaas kan je overal in toepassen, is vaak een echte smaakmaker en ziet er altijd feestelijk uit. Enkele uiteenlopende recepten waar je kaas op een heerlijke en vooral eenvoudige manier in kunt verwerken.

Kaassalade

Ingrediënten

  • 150 gram verse pasta
  • 100 gram rivierkreeftjes
  • 400 gram gemengde salade
  • 6 plakken belegen pittige 20+ kaas
  • 300 gram trostomaatjes
  • 2 takjes peterselie
  • 1 deciliter vinaigrette
  • cayennepeper
  • zout

Bereiding

Breng water aan de kook en doe de pasta (bij voorkeur volkoren pennen) in de pan. Voeg wat zout toe en kook de pasta gaar in 5 tot 6 minuten. Doe de pasta vervolgens in een zeef en spoel het koud onder stromend koud water. Was de gemengde sla en voeg hier gehalveerde sherrytomaatjes bij, wat verse groene olijven en wat klein gemaakt peterselie.
Snijd de dikke plakken kaas in smalle reepjes en houdt een plak over om hier strooikaas van temaken. Voeg de rivierkreeftjes en de pasta bij de salade en daarna de vinaigrette. Maak er tenslotte een geheel van met de reepjes kaas en strooi er als laatste wat strooikaas en cayennepeper overheen.

Kaas met boerenkool

Ingrediënten

  • 2 kilo aardappelen
  • 800 gram boerenkool
  • 250 gram belegen 30+ kaas
  • 200 gram magere bacon
  • 6 deciliter melk
  • paneermeel
  • 1 eetlepel mosterd
  • boter
  • nootmuskaat
  • peper en zout

Bereiding

Kook de aardappelen, was de boerenkool en maak deze klein. Kook de boerenkool vervolgens en voeg wat zout naar smaak toe (altijd voorzichtig met zout!). Zodra de aardappelen gaar zijn moet er een klontje boter en wat melk bij en maak er dan een puree van. Voor wat extra smaak nog wat mosterd, peper en nootmuskaat toevoegen.
Maak nu de ovenschaal klaar en boter deze een beetje in. Leg er eerst een laag boerenkool in, daarna een flinke laag kaas, dan de magere bacon en daar bovenop de puree. Sluit de schaal met nog een laag kaas. Een klein beetje paneermeer er overheen als afsluiting.
Dit alles gemiddeld zon 18 minuten in de oven op 200 graden.

Verschillende gezonde broodjes met kaas

Ingrediënten

  • volkorenbroodjes
  • 20+ kaas
  • hüttenkäse
  • geitenkaas
  • kipfilet
  • rosbief
  • filet american
  • gemengde sla
  • naturel dressing (zonder olie)
  • margarine
  • zoete appel
  • pijnboompitjes
  • sherrytomaatjes
  • peper en zout

Bereiding

Maak 3 verschillende soorten broodjes met als basis een beetje margarine. De 20+ kaas kan in een plak op het broodje gelegd worden, doe er wat sla (die in een natureldressing gelegen heeft) op, halveer wat sherrytomaatjes en leg er een plakje verse kipfilet op of wat filet american. Leg nu de bovenste helft van het broodje er weer op.

De hüttenkäse kan met wat gehalveerde sherrytomaatjes op het broodje gelegd worden. Strooi er wat peper en zout overheen en wat pijnboompitjes. Daarna nog wat sla en herhaal het laagje. Maak dus geen dikke lagen, anders valt het broodje niet meer te eten.

De geitenkaas kan met een af te bakken broodje en een plak appel eerst in de oven. Enkele minuten om de geitenkaas een krokant laagje te geven. Daarna wat pijnboompitjes er overheen strooien en wat gemengde sla. Leg als laatste de andere helft van het afgebakken broodje erop.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is geitenkaas?Hoe gezond is geitenkaas?Sinds begin 21ste eeuw hebben we geitenkaas pas echt ontdekt. Natuurlijk wordt geitenkaas al langer gemaakt, maar een de…
Drie keer snelle tapas met feta/geitenkaasBezoek, een feestje of gewoon lekkere gezellige trek? Deze tapas met kaas zijn goed voor iedere gelegenheid. Ze zijn mak…
Kaas hoort erbijKaas hoort erbijKaas is in ons etensbeeld niet meer weg te denken en dat hoeft ook niet. Kaas is lekker en gezond, zolang je kaas maar m…
Is geitenkaas gezond?Is geitenkaas gezond?Heerlijk, een blokje geitenkaas. Maar is het wel zo goed voor de gezondheid? Wat zijn de gezondheidsverschillen tussen z…

Reageer op het artikel "Eenvoudige recepten met kaas"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 20-12-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!