InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Aardappelen, vijf basisgerechten

Aardappelen, vijf basisgerechten

Aardappelen, vijf basisgerechten Aardappelen zijn voor ons basisvoedsel net als brood, rijst en pasta. De aardappel komt oorspronkelijk uit het Zuid-Amerikaanse Peru en is in de zestiende eeuw voor het eerst naar Nederland gebracht. Wij kennen voor de consumptie vele rassen, van hardkokende tot zachtkokende piepers. Vastkokende aardappelen behouden tijdens het koken hun vorm en zachtkokende vallen uit elkaar. De laatste soort is dan ook uitstekend geschikt voor het bereiden van puree. Basisgerecht
Het bereiden van aardappelen is steeds voor vier personen en bedoeld als basisgerecht. In dit artikel staan geen volledige recepten.

Gekookte aardappelen

De laatste jaren is de Opperdoezer Ronde sterk in opkomst. De smaak is wat verfijnder dan van de meeste andere aardappelen. Schillen is niet noodzakelijk omdat het een jonge aardappel is. Bovendien blijft de smaak dan beter behouden. Voor het koken de aardappel wel eerst schoon boenen onder koud stromend water.

Ingrediënten

  • 1 kg. Opperdoezer Ronde
  • 1 mespuntje zout
  • Ruime hoeveelheid water

Bereiding

Kook de aardappelen in een ruime hoeveelheid water zodat ze volledig onder staan. Kook ze in 20 minuten gaar. Prik even met een vork om te voelen of ze gaar zijn. Giet ze af en laat de aardappelen een paar minuten in de pan staan. Met een vork kun je de schil er vanaf schrapen, maar dat is niet strikt noodzakelijk. Je kunt de aardappels ook in schijven snijden voor het opdienen.

Aardappelpuree

Hiervoor worden zachtkokende ofwel kruimige aardappels gebruikt, bijvoorbeeld een Bintje of Eigenheimer.

Ingrediënten

  • 1 kg. Kruimige aardappelen
  • 1 mespuntje zout
  • 1 mespunt peper
  • 1 mespuntje noodmuskaat
  • Ruime hoeveelheid water
  • 125 ml. Melk
  • 25 gram boter

Bereiding
Schil de aardappelen en snijdt ze in kleine stukjes. Doe ze in een pan met koud water. Voeg zout en peper toe, breng aan de kook en laat ze ruim 20 minuten koken tot ze gaar zijn. Prik even met een vork of ze gaar zijn. Giet de aardappelen af en stamp ze fijn met een pureestamper. Verwarm de melk maar laat die niet koken. Voeg al roerend met een spatel geleidelijk de melk toe tot puree smeuïg is. Voeg de boter toe en laat de puree op een heel laag pitje even doorkoken tot de boter volledig is gesmolten. Voeg naar smaak de nootmuskaat toe.

Vormpjes uit de oven

Ingrediënten en bereiding van de aardappelpuree hierboven

Extra bereiding

Met speciale gelegenheden is het leuk om de puree in vormpjes te kneden en in de oven te bakken. Laat de puree afkoelen en strooi er een beetje bloem bij zodat de massa wat steviger wordt. Je kunt er balletjes, stengels of spiraaltjes van rollen, maar niet te klein. Misschien bestaan er wel vormpjes maar die heb ik niet kunnen vinden. Ben je echt creatief dan kun je er kerstboompjes van maken of poppetjes. Leuk om uit te proberen

Doe aluminiumfolie op de braadslee en verwarm voor op 200 graden. Beboter of smeer de vormpjes puree in met een weinig olijfolie. Laat ze in hooguit 15 minuten bruin worden. Controleer regelmatig of ze niet te donker worden.

Krielaardappeltjes uit de oven

Dit is een variant op mijn recept dat staat beschreven in Lamsbout in rode wijn.

Krielaardappelen zijn het hele jaar door verkrijgbaar bij de betere groenteman. Koop één kilogram ongeschilde krielaardappeljes. Was ze goed schoon, liefst onder de buitenkraan of in een teil omdat zand en aarde niet goed samengaan met de afvoer.

Ingrediënten

  • 1000 ongeschilde krielaardappeltjes
  • olijfolie
  • 1 mespunt zeezout
  • 2 tenen knoflook
  • 2 takjes tijm

Bereiding

Kook de krielaardappelen hooguit vijf minuten en laat de krieltjes vervolgens afkoelen. Warm de oven voor op 200 graden of stand 4. Smeer de braadslee in met olijfolie en snij de aardappeltjes doormidden. Rangschik ze in de braadslee en besprenkel de aardappeltjes met olijfolie. Strooi het zout en de tijmblaadjes er overheen. Pers de knoflook uit boven de aardappeltjes. Laat 25 minuten garen.

Aardappelschijfjes uit de oven

Aardappelen zijn bij uitstek geschikt als ovengerecht. De beste aardappel om te gebruiken is de Opperdoezer Rond of een andere hardkokend ras. Je hoeft zoals boven al gemeld de Opperdoezer niet te schillen.

Ingrediënten

  • 1 kg Opperdoezer Ronde) of een ander vastkokend ras
  • 2 kleine eieren
  • 300 ml melk
  • 100 gram geraspte jonge kaas
  • 1 mespunt zeezout
  • 1 mespunt peper

Bereiding

Kook de aardappelen in de schil volledig ondergedompeld hooguit vijf minuten. Giet af en laat ze afkoelen. Snij de aardappels met schil in dunne plakjes en leg ze dakpansgewijs in een ingevette ovenschaal. Klop de eieren samen met de melk, zout en peper tot een gelijkmatige massa. Schenk dit gelijkmatig over de aardappelen en strooi als laatste de geraspte kaas over het gerecht. Plaats de schaal in een voorverwarmde oven op 200 graden en laat het gerecht in 25 minuten gaar en knapperig worden.
Gerelateerde artikelen
Delicieux Roseval krieltjes in schil met rozemarijn, zeezoutrecensieDelicieux Roseval krieltjes in schil met rozemarijn, zeezoutRoseval aardappels hebben een rode schil en zijn roze dooraderd. Gekookt in de schil is de Roseval geel en erg lekker. D…
AardappelreceptenAardappelreceptenSteeds meer variatie in ons eetpatroon geeft ook meteen aan dat we, vanwege de multiculturele samenleving en het interna…
Aardappelen bereiden op verschillende manierenAardappelen bereiden op verschillende manierenAardappels! Het is één van de populairste gerechten die wordt geserveerd in de Nederlandse keuken. Maar ook buiten de Ne…
Aardappelgerecht als voor- of bijgerechtAardappelgerecht als voor- of bijgerechtWe kennen natuurlijk de aardappel als onderdeel van de hoofdmaaltijd. Toch kent de eenvoudige aardappel veel meer mogeli…
Gemakkelijk te bereiden ovenschotelsVerschillende schotels uit de oven die gemakkelijk te bereiden zijn. Zoals zuurkoolschotel met vruchten, Vlaamse aardapp…
Bronnen en referenties
  • Foto puree: Flickr.com, andere foto's: deviantart.com

Reageer op het artikel "Aardappelen, vijf basisgerechten"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-09-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!