InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Eenvoudige en gezonde rijstrecepten

Eenvoudige en gezonde rijstrecepten

Eenvoudige en gezonde rijstrecepten Rijst is altijd lekker bij de maaltijd, maar zorg dat het in proportie is of vindt de balans in het eten. Wat vlees en groenten en een berg rijst is niet meer in balans en je krijgt dan veel te veel koolhydraten binnen. Maar als het in balans klaargemaakt en geserveerd wordt, is er niets aan de hand en kan je er een gezonde maaltijd van maken.

Algemeen

We schieten de laatste jaren nogal door in het eten van koolhydraten. Koolhydraten zijn op zich goed, maar je moet ze wel verbruiken anders kom je snel de nodige kilo’s aan. Neem je rijst, neem dan in ieder geval zilvervliesrijst.

Recepten

Alle recepten zijn een basis van zilvervliesrijst gecombineerd met groenten of fruit en vlees, vis of vis.

Recept met kip en fruit

  • Zilvervliesrijst
  • 100 gram kip p.p.
  • 1 banaan p.p.
  • 1,5 kiwi p.p.
  • braadboter of olie
  • peper en zout

Kook de rijst en bak tegelijkertijd de kip. De kip moet eerst in kleine stukjes gesneden zijn en voorzien van wat peper en zout naar smaak. In de tussentijd kan de banaan en kiwi schoongemaakt en in stukjes gedaan worden en toegevoegd aan de rijst (zodra deze afgegoten is). Roer alles goed door en laat de pan met rijst, banaan en kiwi nog op een zacht pitje staan tot alles goed warm is. Voeg daarna als laatste de gebakken stukjes kip toe en roer alles weer goed door. Om het fruit goed te blijven proeven kunnen sausjes beter achterwege gelaten worden.

Om het geheel wat zoeter te krijgen kunnen er ook stukjes mandarijn toegevoegd worden.

Recept met vis en groenten

  • Zilvervliesrijst
  • 100 gram tonijn op water basis (blikje) p.p.
  • 100 gram sperzieboontjes p.p.
  • 3 eetlepels kastanje champignons p.p.
  • prei
  • wokolie
  • peper en zout

Kook de rijst en zet de wokpan klaar met wat olie erin. Begin met de tonijn in de wok te doen en goed warm te laten worden. Voeg daarna de klein gemaakt champignons, sperzieboontjes en een prei toe en maak een mix van. Eventueel nog wat peper en zout naar smaak toevoegen en goed blijven doorroeren, zodat de groenten kunnen garen. Als dit klaar is en de rijst afgegoten voeg dan alles samen en mix het goed.

Wil je het iets pittiger, voeg dan ook nog wat kleingemaakte rode peper toe. Tonijn kan desgewenst ook vervangen worden door witte vis.

Recept met vlees en groenten

  • Zilvervliesrijst
  • 100 gram tartaar p.p.
  • 250 gram spinazie p.p.
  • 1 eetlepel zilveruitjes p.p.
  • 2 tomaten p.p.
  • wokolie
  • peper en zout

Kook de rijst en zet de wokpan klaar met wat olie erin. Begin met het tartaar rul te bakken in de olie en voeg desgewenst wat peper en zout toe. Dit moet klaar zijn voordat de zilveruitjes en klein gesneden tomaten erbij kunnen.
In een aparte pan wat spinazie koken en aan de rijst toevoegen als deze klaar is (afgegoten). Mix het goed en laat het nog even op een laag vuur doorgaren. De mix in de wok ook goed blijven doorroeren en als het gereed is toevoegen aan de rijst met spinazie.
Maak er ook nu een goede mix van en laat nog even op laag vuur staan. Daarna serveren.

Wil je het iets pittiger, voeg dan ook nog wat kleingemaakte rode peper toe. Tartaar kan desgewenst ook vervangen worden door gehakt (runder of gemengd).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezonde voeding in een aantal stappenVoedsel heeft verschillende functies in ons lichaam. Ze zijn noodzakelijk voor de groei, de ontwikkeling van het lichaam…
Vrouw en voeding: maaltijdschijfVrouw en voeding: maaltijdschijfDe maaltijdschijf wordt vaak gebruikt als een indicatie voor een gezond voedingspatroon. In Nederland is de maaltijdschi…
Witte rijst of toch liever zilvervliesrijstWitte rijst of toch liever zilvervliesrijstDe meeste mensen kiezen witte rijst. Meestal is dat uit gewoonte en soms omdat men het lekkerder vindt. Terwijl zilvervl…
Rijstvariaties, rijst op een andere manierSinds de wereld een stuk kleiner is geworden kun je vele voedingssoorten uit heel de wereld eten. Zilvervliesrijst in al…

Reageer op het artikel "Eenvoudige en gezonde rijstrecepten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 10-12-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!