InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Spoom, een lekker fris tussendoortje

Spoom, een lekker fris tussendoortje

Spoom, een lekker fris tussendoortje Tussen de gerechten door een spoom om de verschillende gerechten te neutraliseren, kan het diner helemaal afmaken. Maar een spoom nemen omdat deze gewoon lekker is, kan natuurlijk ook. Enkele lekkere spoomrecepten met voldoende zoetigheid. Proost!

Champagne spoom

Ingrediënten

  • 1 fles rose champagne
  • 1/2 liter sorbetijs (frambozen of aardbeien)
  • enkele munt blaadjes

Bereiding

Schep 3 kleine bolletjes sorbetijs in een champagneglas (fluut). Doe er een blaadje munt bij en schenk het glas vol verder vol met champagne. Laat het even in de koeling staan en serveren maar.

Frisse spoom banaan

Ingrediënten

  • 100 ml bananenlikeur
  • 300 ml water
  • 150 gram suiker
  • 4 eetlepels citroensap

Bereiding

Voeg de suiker in het water en breng het aan de kook. Laat dit een 5 tot 6 tal minuten koken. Haal het van het vuur en voeg voorzichtig de banaanlikeur en het citroensap er bij. Laat het afkoelen en zet het zon 5 uur in de vriezer. Regelmatig in de vriezer het mengsel doorroeren.
Als het mengsel een beetje hard is pureer het dan en serveer in ijscoupes.

Granita van bananenlikeur

Ingrediënten

  • 300 ml water
  • 100 ml bananenlikuur,
  • 150 gr fijne witte suiker
  • 1 citroen

Bereiding

Breng het water en de suiker samen aan de kook en laat enkele (max 5 min.) doorkoken. Doe er vervolgens de bananenlikeur en het citroensap van een halve citroen bij. Meng het goed en zet het in bijna gesmolten ijs even weg. Volledig afgekoeld kan het de vriezer in, maar roer regelmatig door om ijskristallen te voorkomen. Na 4 uur in de vriezer is de spoom klaar en serveer het in gezellige ijscoupes.

Spoom ijs met Amaretto

Ingrediënten

  • Amaretto di Saronno
  • roomijs
  • champagne

Bereiding

Schenk alle glazen (fluut) voor 1/3 vol met een scheutje Amaretto. Doe er vervolgens bolletje roomijs in en schenk de rest van het glad vol met champagne. Klaas om te serveren.

Frisse mintspoom

Ingrediënten

  • mint
  • 1 dl siroop de menthe
  • 1 dl water
  • 1 citroen
  • 2 eieren
  • 1 eetlepel poedersuiker

Bereiding

Was de mint en hak de takjes goed fijn. Tik de eieren kapot en doe de eiwitten in een apart bakje en sla ze au bain marie stijf. Doe er vervolgens wat poedersuiker bij en zorg dat het een stevige witte massa wordt. Meng het citroensap van één citroen met wat muntsiroop en doe er nog wat water bij. Dan de witte massa erbij en als laatste de fijngemaakte mint. Zet het even in de vriezer en vlak voor serveren met een ijslepel enkele bolletjes in een champagneglas doen. Takje mint erbij en serveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spoom, een lekker fris tussendoortje"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 13-12-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Special: Drank
Schrijf mee!