InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten met stoofperen: zoet en hartig

Recepten met stoofperen: zoet en hartig

Recepten met stoofperen: zoet en hartig Een lekker ouderwets gerecht uit grootmoederskeuken is de gekookte stoofpeer. In de winkel worden over het algemeen 2 soorten aangeboden: Gieser Wildeman en St Remy (Saint Remy). De stoofpeer Gieser Wildeman is een klein peertje en de Saint Remy is een forse peer. Beide zijn goed te bewaren op een koele en donkere plaats. Qua smaak ontlopen ze elkaar niet veel en ze kunnen beide zondermeer gebruikt worden in onderstaande recepten.

Recepten met stoofperen

Vanaf het najaar verschijnen de stoofperen weer in de schappen van de supermarkt en bij de groenteboer. De aangeboden stoofpeer is St Remy (Saint Remy) of Gieser Wildeman.

Recept voor gekookte stoofperen (St Remy of Gieser Wildeman)

Allereerst maar het traditionele recept voor stoofperen, zoals we dat misschien nog kennen van vroeger thuis. Het is heerlijk met aardappelen en vlees, maar ook als bijgerecht of als dessert.

Ingrediënten

  • 1 kg. stoofperen
  • Stukje pijpkaneel
  • Stukje citroenschil
  • 50 gr. suiker

Bereiding

Schil de peren dun en snijd ze in de lengte in vieren. Kleine peertjes kunnen eventueel ook heel gelaten worden (met het steeltje er nog aan). Zet ze op met zoveel water dat ze net onder staan. Voeg de kaneel, citroenschil en de suiker toe. Laat de peertjes zo, met het deksel op de pan, op zacht vuur ongeveer 2 à 3 uur koken. Zo wordt de smaak goed in de stoofperen opgenomen. Neem de peren uit het kookvocht en laat ze afkoelen. Verwijder de kaneel en de citroenschil uit het kookvocht. Kook het kookvocht op hoog vuur tot de helft in en schenk het over de peertjes. Voor mooie diep rode stoofpeertjes kan, vóór het koken, bessensap, bosvruchtensiroop of rode wijn worden toegevoegd. Voeg in dat geval wel minder water toe.

Recept voor lauwwarme salade van stoofpeertjes

Deze salade van stoofpeer is lekker door de bijzondere combinatie van zoet en hartig. Het zoete van de stoofperen doet het heel goed met de pittige en hartige smaak van de rucola en het ontbijtspek. Ook de balsamico geeft het gerecht nog eens extra pit. Dit is een voorgerecht voor 4 personen.

Ingrediënten

  • 400 gr. stoofpeertjes (kant-en-klaar of zelf gemaakt)
  • 1 l. olijfolie
  • 150 gr. ontbijtspek (plakjes)
  • 2 el. Gembersiroop
  • 1 el balsamicoazijn
  • 75 gr. rucola
  • 40 gr. veldsla
  • 100 gr. zachte geitenkaas

Bereiding

Laat de stoofpeertjes in een vergiet eerst goed uitlekken. Dep ze daarna voor de zekerheid ook nog goed droog. Verhit de olie in een koekenpan en bak de plakjes ontbijtspek knapperig en bruin. Laat ze uitlekken op keukenpapier. Bak de stoofpeertjes, in het bakvet van het ontbijtspek, lichtbruin. Sprenkel de gembersiroop erover en leg de peertjes op een bord. Roer de balsamicoazijn door het bakvet. Verdeel de rucola en de veldsla over vier borden en leg daarna de stoofpeertjes en de plakjes spek erop. Verkruimel de geitenkaas en strooi over de borden. Sprenkel, tot slot, het bakvet met de balsamicoazijn erover. Geserveerd meteen lekker vers stuk stokbrood is het ook een lekker lunchgerecht.

Recept voor stoofpeertjes met amandelijs en wijnsiroop

Dit dessert smaakt heerlijk, maar is ook een echte blikvanger en daardoor een spectaculaire afsluiting van een diner. Door de stoofperen niet in blokjes te snijden, maar ze alleen te schillen en vervolgens in slechts twee parten (met het steeltje er nog aan!) te serveren is het een zeer bijzonder nagerecht om te zien. Maar niet alleen de aanblik is mooi, ook de smaak is perfect. Zoet, maar door het toevoegen van de zwarte peper krijgt het ook iets pittigs. Nagerecht voor 4 personen.

Ingrediënten

  • 4 grote, stevige stoofperen
  • 500 ml. fruitige rode wijn
  • 150 gr. suiker
  • 8 zwarte peperkorrels
  • 1 zakje amandelschaafsel
  • ½ l. vanilleroomijs

Bereiding

De peren heel dun voorzichtig schillen, zodat het steeltje er nog aan blijft zitten. Vervolgens in een pan, waar de peren net naast elkaar passen, de wijn, suiker en de gekneusde zwarte peperkorrels aan de kook brengen. Daarna het vuur laag draaien, de peren in de pan zetten en dan 15 minuten zachtjes koken. Laat de peren nu, in het kookvocht, afkoelen. Dan de peren uit de pan nemen. Het kookvocht zeven en daarna inkoken tot een lichte siroop. In een droge koekenpan het amandelschaafsel goudbruin roosteren. De peren in de lengte doormidden snijden (zorg dat het steeltje nog aan één partje blijft zitten). Het klokhuis uit de peer snijden. De peerhelften over 4 borden verdelen. IJs uit de vriezer halen en een beetje zacht laten worden. Acht kleine bolletjes uit het ijs scheppen en deze in elke peerholte leggen. Amandelschaafsel erover strooien. Wijnsiroop over de peren schenken en dan direct serveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Recepten met stoofperen: zoet en hartig"

Infoteur: Martina
Laatste update: 09-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Culinair genieten
Schrijf mee!