InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Borrelhapjes van bladerdeeg

Borrelhapjes van bladerdeeg

Borrelhapjes van bladerdeeg Borrelhapjes doen het altijd goed en bladerdeeg borrelhapjes ook, maar we weten allemaal dat we voorzichtig met de bladerdeeg moeten zijn als het om ons gewicht gaat. Maar zo nu en dan of in combinatie met andere gezonde borrelhapjes, is het wel lekker om er wat van bladerdeeg te maken. Maak kleine handzame hrtige of zoete hapjes. Enkele voorbeelden en natuurlijk kan daarop gevarieerd worden.

Bladerdeeg met kip

Ingrediënten

  • bladerdeeg
  • losgeklopt ei
  • gekookte kip
  • basilicum

Bereiding

Bestrijk het bladerdeeg met de eidooier en snij het in vierkante plakken. Deze vierkantjes diagonaal doorsnijden en op de bakplaat leggen. Leg daarna op alle stukjes gekookte kip en bestrooi het met was basilicum. Leg de driehoekjes goed dicht en laat ze zon 13 tot 14 minuten op 200 graden in de oven bakken. Lauwwarm zijn ze gereed om te serveren.

Bladerdeeg met kaas

Ingrediënten 1

  • bladerdeeg
  • sesamzaad
  • geitenkaas
  • losgeklopt ei

Bereiding

Bestrijk het bladerdeeg met het losgeklopte ei en strooi er wat sesamzaad op. Snij het in vierkantjes en daarna nog een keer diagonaal om het driehoekje te krijgen. Leg ze op de bakplaat er leg er een plak verse geitenkaas op en druk de driehoekjes goed dicht. Laat ze zon 13 tot 14 minuten op 200 graden in de over bakken en daarna even laten afkoelen. Als ze in de hand te nemen zijn, zijn ze gereed om te serveren.

Ingrediënten 2

  • bladerdeeg
  • pittige 20+ kaas
  • losgeklopt ei
  • rood pepertje

Bereiding

Bestrijk het bladerdeeg met het losgeklopte ei en snij het bladerdeeg in vierkantjes. Daarna nog een keer diagonaal om het driehoekje te krijgen. Leg de driehoekjes op de bakplaat er leg er rasp er wat pittige 20+ kaas overheen en een klein beetje fijngemaakt pepertje. Laat ze zon 11 minuten op 200 graden in de over bakken, strooi daarna nog wat over de buitenkant van de hapjes en nog een minuut of wat in de over laten staan. Daarna laten koelen en serveren.

Bladerdeeg met zoetigheid

Ingrediënten

  • bladerdeeg
  • losgeklopt ei
  • aardbeienjam
  • slagroom
  • poedersuiker

Bereiding

Bestrijk het bladerdeeg met het losgeklopte ei en snij het bladerdeeg in vierkantjes. Klap ze als een vierkantje dicht. Laat ze zo een 13-tal minuten op 200 graden in de over bakken en als ze klaar zijn even af laten koelen. Als je ze in de handen kunt nemen moeten ze voorzichtig opengesneden worden en smeer op het onderlaagje de aardbeienjam. Het bovenlaagje er weer op en voorzie een aantal van de vierkantjes van een dotje slagroom bovenop het vierkantje en wat andere van een laagje poedersuiker.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Taken, Pixabay

Reageer op het artikel "Borrelhapjes van bladerdeeg"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 25-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!