InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gerechten uit Birma

Gerechten uit Birma

Er zijn heel veel gerechten vanuit de hele wereld die u kunt maken. Een vergeten gebied is denk ik Birma. De gerechten uit Birma zijn uitzonderlijk en zeker een aanrader om eens voor familie te gaan maken. Zeker weten dat u zeer goede reacties krijgt van uw gasten.

Varkensvleessoep

  • 1 varkenspoot
  • 1 eetl. Chinese sojasaus
  • 2 grote uien
  • 5 knoflookteentjes
  • 4 eetl. gehakte bladselderij
  • zout en peper

Maak de varkenspoot schoon en hak hem in vieren. U kunt natuurlijk ook aan uw slager vragen dit voor u te doen. Wrijf de stukken varkenspoot in met sojasaus en leg ze in een pan met een liter water. Breng dit aan de kook en kook door tot het vlees gaar is. Schep regelmatig het schuim van de soep. Neem het vlees, zodra het zacht is, uit de pan, verwijder vel en botten en snijd het vlees in kleine stukjes. Terwijl het vlees gaar kookte, hebt u uien en knoflook fijngesneden. Voeg deze, nadat u het vlees uit de pan nam, bij de bouillon en laat die op een laag pitje doorkoken. Voeg de selderij en zout en peper naar smaak toe en schep, kort voor u de soep opdient, het vlees terug in de soep.

Pittige vissaus

  • 1 ui
  • olie
  • 2,5 dl vissaus
  • stukje sereh
  • 5 knoflookteentjes
  • 2 bosuien
  • halve theel. pimentpoeder

Fruit de gesnipperde ui heel even in de hete olie, voeg de vissaus toe en breng het geheel aan de kook. Roer alles goed door elkaar en neem dan de pan van het vuur. Voeg nu de knoflookteentjes, de uitjes en de sereh, alles heel fijn verdeeld, toe en roer het pimentpoeder er door. Zet het gerecht enige tijd koel weg en serveer deze saus koud.

Vleesballetjes

  • 400 g mager varkensvlees
  • 1 grote ui
  • 1 groene peper
  • zout, mespunt koenjit
  • 1 eetl. ketoembarblaadjes
  • bloem, frituurolie

Hak het vlees heel fijn en meng er de eveneens fijngehakte ui, de van de zaad ontdane en fijngesnipperde groene peper, zout, koenjit en de fijngeknipte ketoembarblaadjes door. Maak van het mengsel kleine balletjes, rol deze door de bloem en frituur ze in de goed hete olie mooi bruin. Dien de balletjes zo uit de pan op bij de rijst.
© 2009 - 2019 Ray14125, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gerechten uit Birma"

Infoteur: Ray14125
Gepubliceerd: 08-10-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!