InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > De basis van het koken: dressings

De basis van het koken: dressings

De basis van het koken: dressings Zelf een dressing maken is meestal vrij simpel en vaak veel lekkerder dan een kant-en-klare dressing uit de supermarkt. In dit artikel leer je de basis voor het maken van dressings, en vind je een aantal recepten om eenvoudig overheerlijke dressings helemaal zelf te maken.

Zelf maken of kopen?

Natuurlijk kan het soms makkelijk zijn om een kant-en-klare dressing uit het schap in de supermarkt te halen. Er zijn dan ook veel lekkere dressings te krijgen. Denk maar eens aan een honing-mosterd dressing, een appel-honing dressing of de meer standaard sladressing. Toch is het meestal vrij eenvoudig, en vaak nog iets lekkerder, om zelf een dressing te maken. Bovendien weet je zeker wanneer je een dressing zelf maakt, dat er aan de dressing geen conserveringsmiddelen of andere stoffen worden toegevoegd. Een dressing wordt vaak gebruikt om groenten, vlees of vis iets 'op te leuken'.

Een goede dressing

Een goede dressing bestaat altijd uit iets zoets en iets zuurs. Meestal heb je ook olie en (verse) kruiden nodig om je dressing een heerlijke, pure smaak te geven. Iets zoets kan bijvoorbeeld fruit zoals een aardbei, appel of peer zijn, of bijvoorbeeld honing of suiker. Het zure in de dressing is vaak iets van citroen- of limoensap of bijvoorbeeld azijn. Hoewel het maken van een goede dressing meestal niet moeilijk is, heb je meestal wel een flink aantal ingrediënten nodig. Om niet iedere avond overnieuw te hoeven beginnen kun je daarom glazen flessen of flessen van plastic kopen met een schenktuit. Maak een grote hoeveelheid dressing, doe ze in een fles en bewaar het tot ruim twee weken na bereiding in de koelkast. Sommige dressings kun je ook prima invriezen. Flessen waarin je de dressing kunt bewaren zijn te koop in vrijwel ieder warenhuis; te denken aan de Xenos, Hema of de V&D.

De basis; een klassieke dressing

Een heel eenvoudige, klassieke dressing maak je met zonnebloemolie, azijn, mosterd, suiker, zout en peper, een ui en verse peterselie. Eerst roer je de azijn, mosterd, suiker en het zout en peper door elkaar. Voeg daarna langzaam de olie toe. Tenslotte voeg je een fijngesnipperde ui en de verse peterselie toe. Met deze basisdressing kun je verder gaan experimenteren. Wanneer je bijvoorbeeld andere kruiden in je dressing wilt hebben vervang je deze gewoon voor de peterselie.

Variëren

Om je een idee te geven welke ingrediënten je prima kunt gebruiken in een dressing worden hier een aantal voorbeelden gegeven:
  • Zoet: Appel, peer, aardbei, framboos, suiker, honing en vruchtenlimonade.
  • Zuur: Gember, sojasaus, oestersaus, vissaus, witte wijnazijn, rijstazijn, balsamicoazijn, citroensap en limoensap.
  • Olie: Olijfolie (extra sterk), maïsolie, druivenpitolie, walnootolie, zonnebloemolie en sesamolie.
  • Kruiden: Peterselie, bieslook, kervel, rozemarijn, tijm, limoengras, citroenmelisse en dille.

Recepten voor dressing

Hieronder staan een drietal recepten voor dressings. Voeg de olie en de kruiden pas toe nadat je de andere ingrediënten door elkaar geroerd hebt, dit i.v.m. de binding van de dressing. Gebruik een staafmixer om je dressing glad en soepel te maken.

Een eenvoudige, Franse dressing

  • 100 ml. azijn
  • 300 ml. zonnebloemolie (of 200 ml. en 100 ml. water)
  • 1 tl. Franse mosterd
  • 1 tl. suiker
  • een beetje zout en peper
  • 1 fijngesnipperde ui
  • verse peterselie

Een appel-honing dressing

  • 1 el.( magere) yoghurt
  • 1 el. water
  • 1 el. fritessaus of mayonaise
  • zoetstof of suiker naar smaak
  • een beetje zout en peper
  • een halve appel
  • 1. el honing

Een tomatendressing

  • 1 el. (magere) yoghurt
  • 1 el. water
  • 1 el. fritessaus of mayonaise
  • zoetstof of suiker naar smaak
  • een beetje zout en peper
  • 2 el. ketchup
  • verse peterselie
  • 1 tomaat
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De basis van het koken: dressings"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 02-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!