InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten met courgette

Recepten met courgette

Recepten met courgette Courgette is een op komkommer lijkende groente. In de keuken kan hij in vele verschillende gerechten gebruikt worden. Er zijn veel recepten met courgette. In soepen, voorgerechten, hoofdgerechten of bijgerechten. Courgette doet het altijd goed en heeft van zichzelf een lekkere frisse smaak. Bovendien is courgette een bijzondere gezonde groente. Hij bevat veel vitamine C. Er zijn de laatste jaren, naast de bekende groene courgette, ook gele courgettes op de markt gekomen. Tijd voor een nieuw recept en een keuze uit voorgerecht, soep en hoofdgerecht.
Courgette is niet alleen heel smakelijk om te eten, het is ook eenvoudig zelf te telen. Heb je nog een vierkante meter grond over in je tuin? Koop dan een Courgette-plant en geniet een hele zomer van je eigen oogst!

Kaascourgettes (borrelhapje)

Een heerlijk koud borrelhapje en bovendien ook nog eenvoudig en snel te maken.

Ingrediënten

  • 1 courgette
  • ½ dl. olijfolie
  • 1 geperste knoflookteen
  • 1 eetlepel Italiaanse kruiden
  • Zakje geraspte kaas

Bereiding

Verwarm de oven voor op 250°C. Snij de courgette in dikke plakken. Meng de olijfolie, geperste knoflook en de kruiden door elkaar en schep de plakken courgette er door. Leg aluminiumfolie op een bakplaat en verdeel de courgetteplakken erover. Bestrooi de plakken met de geraspte kaas en zet ze ±15 minuten in de oven. De kaascourgettes kunnen zowel warm als koud geserveerd worden. Als je ze koud serveert, kun je ze eventueel ook een dag van te voren al maken.

In ham gewikkelde courgette-staafjes (voorgerecht)

De combinatie van courgette met de rauwe ham is helemaal goed. Dan krijgt het gerecht net iets extra pittigs.

Ingrediënten

  • 2 courgettes
  • 1 citroen
  • 5 eetlepels extra vierge olijfolie
  • Peper en zout
  • 1 zakje gemengde sla
  • 16 plakken Serranoham

Bereiding

Courgette in lange staafjes snijden en in ruim kokend water beetgaar koken. Daarna laten uitlekken. Schil van de citroen raspen en daarna uitpersen. De citroenrasp, citroensap, 4 eetlepels olijfolie door elkaar roeren en op smaak brengen met peper en zout. Courgette aan de citroendressing toevoegen en zo 15 minuten laten staan. Af en toe wel omroeren. Sla omscheppen met 1 eetlepel olie, peper en zout. Over de borden verdelen. Courgettestaafjes omwikkelen met de ham (3 of 4 staafjes per bosje). Per bordje vier bosjes serveren.

Courgettesoep met aardappel

Als je deze soep eenmaal gemaakt hebt, staat hij daarna regelmatig op tafel. Gemakkelijk te maken en heel bijzonder van smaak!

Ingrediënten

  • 1 courgette (±400 gr.)
  • Gekruimelde aardappelen (±600 gr.)
  • 1 ui
  • Roomkaas (±150 gr.)
  • Ketjap
  • Peper en zout
  • Tabasco
  • Laurierblad
  • 2 groentebouillonblokjes
  • Roombrie

Bereiding

Snipper de ui en bak het. Kook 1 liter water met de bouillonblokjes en het laurierblad. Snij de courgette en de aardappelen in stukjes. Voeg de ui, courgette en aardappelen toe aan de pan met bouillon. Kook dit tot de aardappelen en de courgette gaar zijn. Daarna met de staafmixer mixen tot een gladde romige soep. Vervolgens de roomkaas erdoor roeren en even laten smelten. Op smaak brengen met de tabasco, ketjap, peper en zout. Serveren met stukjes roombrie erin.

Courgettesoep met geroosterd brood (Zuppa di Zucchine)

Ook een soeprecept, maar niet te vergelijken met het bovenstaande. Door de hele andere ingrediënten ontstaat een totaal andere soep.

Ingrediënten

  • 750gr. courgette
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 liter groentebouillon
  • Peper en zout
  • 2 eieren
  • 2 theelepels Parmezaanse kaas
  • Knoflook
  • 1 theelepel gehakte peterselie
  • 8 grof gehakte blaadjes basilicum
  • 4 sneetjes bruin brood
  • Zwarte peper

Bereiding

Snijd de courgettes in kleine blokjes. Bak de courgette in de olijfolie al roerend ongeveer 5 minuten. Voeg de groentebouillon en naar smaak peper en zout toe. Laat de courgette nu in een gesloten pan in 20 minuten gaar koken. Klop ondertussen de eieren met de Parmezaanse kaas, peterselie en de knoflook. Rooster het brood. Haal de soep van het vuur en roer snel het eimengsel erdoor. Leg het brood op de borden en schep de soep erover. Maal er daarna een beetje zwarte peper overheen.

Spaghetti met gorgonzola, appel, courgette en paprika (hoofdgerecht)

Een snelle hap aan het einde van een zomerse dag? Dan is dit een uitstekende keuze! Een lichte maaltijd, maar door de gorgonzola krijgt het toch iets pittigs.

Ingrediënten

  • 30gr. boter
  • 1 grote ui, fijngehakt
  • 3 theelepels paprikapoeder
  • 2 courgettes in blokjes
  • 2 groene appels (bv. Granny Smith), ongeschild, in blokjes
  • 2 rode paprika's in reepjes
  • 1 eetlepel groentebouillonpoeder
  • 300 gr. spaghetti
  • Peper en zout
  • 150ml. koksroom
  • 200 gr. Gorgonzola
  • Basilicum

Bereiding

Fruit de ui met de paprikapoeder in de boter. Voeg de courgettes toe en bak ze, onder voortdurend omscheppen, ongeveer 2 minuten mee. Voeg de bouillonpoeder en 2 dl. water toe. Laat dit nu (afgedekt) 5 minuten stoven. Kook ondertussen de spaghetti beetgaar. Neem het courgettemengsel uit de pan en pureer het met de staafmixer. Roer de koksroom door de fijngeprakte Gorgonzola en schep het daarna, samen met de blokjes appel en de reepjes paprika door het courgettemengsel. Doe alles daarna terug in de pan en laat het in ongeveer 5 minuten goed warm worden. Op smaak brengen met peper en zout.

Kip met ham en courgette uit de oven (hoofdgerecht)

Ook zo'n gerecht dat, eenmaal een keer gegeten, regelmatig zal terugkeren op tafel. Heerlijk die rauwe courgette uit de oven.

Ingrediënten

  • 375gr. kipfilet
  • 4 plakjes rauwe ham
  • 8 tomaten, gesneden
  • 1 courgette, in plakjes
  • 1 teentje knoflook
  • 2 el. Olijfolie

Bereiding

Oven voorverwarmen op 200°C. De kipfilet in grote stukken snijden en bestrooien met peper en zout. De stukken omwikkelen met de rauwe ham. In schaaltje knoflook uitpersen en daarna twee eetlepels olijfolie, peper en zout erdoor mengen. Kip met ham over een bakplaat verdelen. De stukjes tomaat en de plakjes courgette er tussen verdelen. Het knoflook-oliemengsel over de tomaten en courgette sprenkelen. In ongeveer 25 minuten gaar bakken. Lekker met gebakken aardappelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Courgettesoep en PaprikasoepCourgettesoep en PaprikasoepSoepen zijn heerlijk en gezond. Ideaal als voorgerecht of als hartige lunch. Courgette en paprika zijn makkelijke groent…
Recepten voor koude soepenRecepten voor koude soepenIn de zomer zijn we geneigd om minder snel soep te nemen. Het gevoel is dat je je al snel warmer gaat voelen met het nut…
Warme voorgerechten uit Syrië en LibanonVoorgerechten of 'mezzeh' vormen een belangrijk onderdeel van de maaltijd in Syrië en Libanon, koude voorgerechten maar…
Recepten met garnalenRecepten met garnalenDe een vindt ze smerig en de ander smult er enorm van: garnalen. Enkele recepten waar de garnaal nadrukkelijk in verwerk…
Veganistisch/vegetarisch: warme en koude soepenVeganistisch/vegetarisch: warme en koude soepenSoep kan eigenlijk altijd wel: als voorgerecht, als hoofdgerecht of als lunch. Als hoofdgerecht kun je er een lekker stu…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Recepten met courgette"

Infoteur: Martina
Laatste update: 08-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Culinair genieten
Schrijf mee!