Recept voor echte Amerikaanse barbecuesaus

Voor de meeste mensen die niet in Amerika wonen is barbecuesaus een saus die rood van kleur is en een beetje zoet is en die je in de supermarkt koopt. Hier in Amerika hebben we een keuze die enorm is. Barbecuesaus bestaat in verschillende smaken en kleuren, die eigenschappen worden bepaald door de streek waar de saus gemaakt wordt.

Kansas City barbecuesaus

De meest bekende barbecuesaus is de klassieke zoete Kansas City barbecuesaus. Dit is de saus die je in elke supermaket vind en is gemaakt op een basis van tomaten, suiker en azijn. Dit is een saus die eenvoudig zelf te maken is, elke amerikaan heeft wel zijn eigen recept voor een basis barbecue saus. Dit recept is eenvoudig.

Ingrediënten

  • 200ml appel azijn
  • 200ml ketchup
  • 3 eetlepels donkerbruine suiker
  • 1 eetlepel mosterd
  • 1 eetlepel molasse (molasse is een dikke zoete donkere siroop, vervang eventueel door meer suiker of honing)
  • 1 theelepel zout
  • 1/2 theelepel gedroogde spaanse rode peper (kan vervangen worden door een beetje cayenne peper)

Bereidingswijze

Combineer alle ingredienten in een mengkom en meng goed zodat de suiker oplost. Laat een beetje staan zodat de verschillende smaken goed kunnen mengen.

Met deze saus worden een variatie van "flavored barbecuesausen" gemaakt voeg wat honing toe en je hebt honey barbecuesaus, een beetje chipotlepeper and je hebt spicy chipotlebarbecuesaus een scheutje whiskey maakt een bourbon barbecuesaus en als je hotsaus (tabasco) toevoegd krijg je een Louisiana style barbecuesaus.

South Carolina barbecuesaus

Een andere bekende saus is de South Carolina barbecuesaus. Deze saus is gelig van kleur en is gemaakt op een basis van mosterd. De reden is dat in South carolina de typische barbecue niet bestaat uit rundsvlees of kip. Hier wordt varkensvlees gegrild, meestal hele varkens het vlees wordt uren gegrild tot het volledig uit elkaar valt en dan wordt het met deze saus gemengd.

Ingrediënten

  • 150 ml mosterd
  • 150ml rode wijnazijn
  • 50 gram suiker
  • 2 eetlepels gesmolten boter
  • anderhalve theelepel Worcestershire saus
  • anderhalve theelepel zwarte peper
  • 1/2 theelepel zout
  • 1/2 theelepel rode peper saus (genre tabasco)

Bereidingswijze

© 2009 - 2020 Joie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recept voor echte Amerikaanse barbecuesaus"

Infoteur: Joie
Laatste update: 22-06-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!