InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Scampi recepten

Scampi recepten

Scampi recepten Scampi's zijn een delicatesse waar iedereen wel van houdt. Daarom hier enkele eenvoudige scampi recepten om duimen en vingers bij af te likken. Zo lees je hier onder meer het recept om gemarineerde scampi's te bereiden voor op de barbecue, scampi hapjes van bladerdeeg, scampi in een sausje van curry alsook scandinavische soep met scampiís. Veel plezier met het bereiden van deze recepten en eet smakelijk!

Scampi verflorenti

Ingrediënten

  • ½ kg gepelde scampiís
  • cognac en witte martini
  • enkele teentjes knoflook
  • 2 tomaten
  • enkele eetlepels kervel
  • peterselie en tuinkers
  • room en boter

Bereiding

De kervel, peterselie en knoflook fijnhakken en mengen. De tomaten ontpitten en in kleine stukjes snijden. Let erop dat bij elke scampi het darmkanaaltje is verwijderd. Scampiís bakken in boter. Kruiden met peper en zout. Scampi's flamberen met een ruime hoeveelheid cognac. Mengeling van groenten en stukjes tomaten bijvoegen. Alles even laten opkoken, een beetje martini toevoegen. Overgieten met room en even laten inkoken. De scampi's op warme borden schikken en versieren met tuinkers. Opdienen met brood of eventueel rijst. Dit is een recept dat gebruikt word in restaurants, succes is hiermee verzekerd.

Gemarineerde scampi's op de barbecue

Ingrediënten

  • gepelde scampi's
  • 2 dl olijfolie
  • 1 citroen
  • 1 eetlepel rozemarijn
  • 1 eetlepel tijm
  • 1 eetlepel laurier
  • enkele teenjes look
  • martini

Bereiding

Voor het bereiden van de marinade: voeg de olijfolie samen met het sap van de citroen, giet hierbij een scheutje martini naar smaak. Hak nu de look alsook de kruiden fijn en voeg deze toe. Leg hierin de scampi's en laat minstens enkele uurtjes marineren. Roer af en toe alles eens goed om. Maak nu brochettes door de scampi's op stokjes te spiesen. Bak nu de gemarineerde scampi's enkele minuten op de barbecue, wel niet te lang, want anders worden ze taai.

Scampi in een sausje van curry

Ingrediënten

  • ½ kg gepelde scampiís
  • 1 grote ui
  • 1 teentje look
  • ½ van een visbouillonblokje
  • 1 koffielepel curry
  • 1 lepel tomatenpuree
  • bieslook en peterselie

Bereiding

De ui fijn snipperen en samen met de look stoven in een beetje boter of olie. Scampiís toevoegen en een 5-tal minuten laten bakken. De visbouillon oplossen in een klein beetje water en toevoegen samen met de curry, tomatenpuree en room. Kruiden met peper en zout. Heel even laten inkoken. De scampi's serveren op borden en afwerken met bieslook en peterselie. Opdienen met brood of eventueel rijst.

Scampi hapjes van bladerdeeg

Ingrediënten

  • 400 gr. gepelde tomaten in blokjes
  • 16 scampiís
  • 1 rol uitgerold bladerdeeg
  • 1 sjalot
  • 2 dl droge wijn
  • 5 cl verse room
  • 1 ei
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 8 blaadjes basilicum

Bereiding

Snij 4 vierkantjes van 10 cm breedte uit voor de hapjes uit het uitgerolde bladerdeeg. Smeer in met losgeklopt ei en laat bladerdeeg goudbruin worden gedurende een 10-tal minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden. Doe de fijngesneden sjalot en de witte wijn in een pan en laat reduceren tot ¾ op een heet vuur. Voeg daarna de room toe. Kruidt met peper en zout. Bak de gepelde scampiís snel gaar in een pan met een eetlepel olijfolie. Verwarm de gepelde tomatenblokjes en bedek er de vierkantjes van bladerdeeg mee. Leg nu op elk vierkantje 4 scampiís en versier met een blaadje basilicum. Serveer in warme borden, dresseer de hapjes met het sjalotsausje.

Scandinavische soep met scampiís

Ingrediënten

  • 4 wortels
  • 100 gr. verse doperwten
  • 100 gr. sperziebonen
  • 6 dl visfond (of kip- of groentebouillon)
  • 1 dl room
  • 1 eierdooier
  • 125 gr. gepelde scampiís
  • 1 eetlepel dille
  • droge sherry
  • 2 takjes dille

Bereiding

Schil de wortels en snij in dunne plakjes. Wortels, doperwten en sperziebonen voor de soep in een grote steelpan doen samen met de visfond. Een 7-tal minuten op een zacht vuurtje laten koken. Meng in een schaal room met eigeel. Roer beetje bij beetje het groentemengsel door de room. Het roommengsel en de groenten in een grote steelpan samenvoegen. Verwarm de soep roerend enkele minuten en laat niet meer koken. Voeg de scampiís toe en laat 1 minuut sudderen tot de scampiís roze zijn. De fijngehakte dille toevoegen samen met een beetje droge sherry. Kruid de scampi's met peper en zout. Serveer de soep in borden en werk af met een klein takje dille.
© 2009 - 2019 Jonasvl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Drie maal scampi plezierDrie maal scampi plezierScampi zijn overheerlijk en helemaal niet moeilijk om klaar te maken. Een smakelijke pasta en/of wat brood erbij, vergez…
Zomerse gerechtjes met basilicumZomerse gerechtjes met basilicumBasilicum is de smaak van de zomer. Geen ander kruid is zo vol van aromaís en zo zomers. Hier vind je twee lekkere recep…
Feesten: Scampi DiaboliqueDe scampi is zonder twijfel een vaste waarde op menige feesttafel. Deze delicatesse wordt vaak gevonden in gezelschap va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Scampi recepten"

Reactie

Pierre Hamers, 27-10-2010 15:29 #1
Ziet er erg lekker ui t ga het proberen

Infoteur: Jonasvl
Gepubliceerd: 01-06-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!