InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Socca: de lokale lekkernij uit Nice

Socca: de lokale lekkernij uit Nice

Stel je voor, je loopt door het oude stadsgedeelte van Nice. De magnifieke oudheid doet denken aan vervlogen Romeinse tijden, maar niet alles is verdwenen. Bij verschillende buitenkraampjes die je overal kunt vinden wordt Socca gemaakt. Socca is een traditionele pannenkoek die gemaakt wordt van kikkererwtmeel en olijfolie. Maar om het traditionele gerecht te maken hoef je niet naar Nice, want het is hartstikke simpel.om zelf te maken. Om je vingers bij af te likken!

Wat is het?

Socca en Cade is een Provençaalse pannekoek gemaakt van kikkererwtmeel. De geschiedenis van deze lekkernij is terug te vinden tot ongeveer 1860. Cade de Toulon is waarschijnlijk de oudste van deze twee. Deze Cade was gemaakt van maismeel, terwijl Socca de Nice een geëvolueerde versie van kikkererwtmeel is van deze lekkernij. Ook is er nog een variant die in Marseille wordt gemaakt. Tourta tot Cada genoemd. In een vrije vertaling betekend dit Tarte toute chaude ofterwijl Hete stukjes cake. Deze variant wordt gemaakt met minder kikkererwtmeel en een combinatie van tarwebloem. In 1879 ontstond de “Gateau de farine” de mais qu'on vend par trances a Marseille. Vrij vertaald betekend dit maismeelcake verkocht in puntjes in Marseille. Deze variant werd uitgevonden door Frederic Mistral. Frederic Mistral kreeg in 1904 de nobelprijs voor literatuur.

Oorsprong

Socca komt kent zijn oorsprong in Italië waar het armenvoedsel was. Socca werd als ontbijt aan de arbeiders gegeven voor de aanvang van een werkdag

Smaak

Socca kan ook heel erg smerig smaken. Door teveel olijfolie toe te voegen bijvoorbeeld. Hierdoor wordt de socca bitter van smaak en trekt weg in je wangen en gehemelte. De mensen uit Nice die socca maken zijn erg trots op hun eigen variant. En terecht want hoewel er verschillende variaties zijn met verschillende benamingen, zijn er mensen die speciaal in Nice socca kopen.

Bereiding

Socca wordt bereid in een grote koperen koekepan of plaat met een diameter van 50-70 cm. Het beslag wordt hierin gegoten. Daarna word de socca in een houtoven geplaatst en in circa 10 minuten gaar gebakken. De socca moet zodra het gaar en nog heet is worden gegeten. Helaas heeft niet iedereen een houtoven daarom volgt er hier een variant die gewoon in een koekenpan gemaakt kan worden. En deze is even zo lekker.

Ingrediënten

  • 200 gram kikkererwtmeel
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 100ml water
  • grof gemalen zwarte peper
  • zout.

  1. Meng het kikkererwtmeel, het water en de olijfolie in een beslagkom tot een gladde massa.
  2. Verhit een koekenpan en bestrijk de koekenpan met wat olijfolie.
  3. Doe met een pollepel een dikke laag beslag in de koekenpan en bak de pannenkoek in 3 minuten op een laag pitje gaar.
  4. De pannenkoek is gaar als de buitenkant okergeel en knapperig is en de binnenkant zacht.
  5. Bestrooi de pannenkoek met zout en peper.

De oorspronkelijke variant is wat moeilijker, maar je kunt deze maken in een gasoven of hete lucht oven.

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Doe het beslag in een gietijzeren koekenpan zonder plastic handvatten. De handvatten smelten bij deze hoge temperaturen. Je kunt eventueel een paella-pan gebruiken.
  3. Bak de socca in circa 10 minuten gaar.

Variant

Beide varianten zijn prima te versmaden. Als ontbijt is het wat zwaar, maar je kunt in plaats van peper en zout ook suiker of honing gebruiken voor een zoete variant.

Bon appetit of buon appetito!
© 2009 - 2019 Juniper, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over kikkererwtenAlles over kikkererwtenKikkererwten zijn voedzame, maar zeker ook lekkere peulvruchten die in veel gerechten verwerkt kunnen worden. Vooral voo…
Vakantie in NiceVakantie in NiceNice is de mooiste stad in Zuid-Frankrijk, lees hier wat Nice zo bijzonder maakt. Hier kun je vinden wat je in Nice kunt…
Goedkoop vliegen naar de Provence vanuit Nederland en BelgiëGoedkoop vliegen naar de Provence vanuit Nederland en BelgiëDe Provence is een regio in het zuiden van Frankrijk die staat voor zon, zee, wijn en lekker eten. De kwaliteit van het…
De geneeskracht van kikkererwtenDe geneeskracht van kikkererwtenKikkererwten komen oorspronkelijk uit Noord-Afrika. In het Middellandse Zeegebied worden kikkererwten in ruime mate gege…
Is humus gezond?Is humus gezond?Humus is een pasta uit het Midden-Oosten dat gemaakt is uit gepureerde kikkererwten. Daarnaast wordt er knoflook en tahi…
Bronnen en referenties
  • Bron: Caprial Cooks for friends, Anwb gids Cote d'Azur en de Provence, http://www.beyond.fr/food/soccadenice.html

Reageer op het artikel "Socca: de lokale lekkernij uit Nice"

Reactie

Renee, 08-06-2016 13:34 #1
Ik heb het nu voor het eerst gegeten op de markt in Solies Toucas, vond het apart. Bij de stand was het superdruk. Gebakken in een houtoven.

Infoteur: Juniper
Gepubliceerd: 05-05-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!