Alles over het Mona-toetje
Mona is niet meer weg te denken uit de schappen van supermarkten. In 1970 introduceerde Mona het allereerste kant en klare toetje, waar je zelf niks meer aan hoefde te doen, en nu, ruim veertig jaar later, is Mona nog lang niet klaar!
De eerste Mona-fabriek
De allereerste Mona-fabriek werd in het jaar 1970 geopend op het Overtoom in Amsterdam. In deze fabriek werd een vruchtenyoghurt gemaakt, die zeer goed aansloeg bij de Nederlandse toetjes-eters. Een jaar later werd de Mona vla in Nederland verkrijgbaar en nóg twee jaar later gingen de eerste puddinkjes zoals we die nu nog kennen over de toonbank.
Uitvinders van het woord 'toetje'
Geloof het of niet, het woord toetje is door Mona uitgevonden. Voordat Mona in 1973 met de reclamecampagne 'Doe eens een Mona toetje na' begon, sprak men in Nederland over nagerechten en desserts, na de reclame werd het woord 'toetje' steeds meer gebruikt. Mona heeft dus niet alleen kant-en-klare toetjes uitgevonden, maar ook het woord 'toetje' zelf!
Toetje van de maand
Het allereerste toetje van de maand kwam uit in oktober 1993. Dit sloeg enorm goed aan bij de Nederlandse toetjeseters en sindsdien heeft Mona elke maand een nieuw toetje van de maand uitgebracht, wat neer komt op meer dan 175 verschillende toetjes van de maand. Het eerste toetje van de maand was overigens een abrikozenpudding met rode pruimensaus.
Mateloos populair
Ook nu is Mona nog steeds een mateloos populair toetjesmerk. Het is tegenwoordig onderdeel van Campina en het grootste toetjesmerk van Nederland. In de top tien van de grootste zuivelmerken staat het op een derde plaats. Ook behoort het tot de vijftien bestverkochte merken in Nederlandse supermarkten. Per jaar worden er ongeveer 91 miljoen producten van Mona genuttigd door Nederlanders, wat neerkomt op ongeveer 249.315 per dag! Dit maakt het Nederlandse volk dan ook tot de grootste groep zuiveltoetjeseters ter wereld.
Het bestverkopende toetje
Vanaf 1975 kwamen de eerste grote toetjes op de markt, in een gezinsverpakking. Het beste verkopende toetje, die ook in gezinsverpakking verkrijgbaar is, is de griesmeelpudding met rode saus, een heel klassiek toetje dus.
Genomineerd voor de Loden Leeuw 2010
In 2010 werd de Loden Leeuw weer uitgereikt voor de meest irritante reclame van het jaar. Ook Mona was genomineerd, met 'De Limburger'. Uiteindelijk werd de Loden Leeuw niet aan Mona uitgereikt, de reclame eindigde als tweede van de vijf genomineerden met 24,3% van de stemmen.