InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Heerlijke asperge gerechten

Heerlijke asperge gerechten

Heerlijke asperge gerechten Laten we beginnen dat niet iedereen asperges lekker vindt. Maar als het seizoen er weer is wordt er volop van genoten en dus zijn er veel mensen die asperges absoluut heerlijk vinden. Enkele recepten waarop uiteraard al naar gelang de smaak op gevarieerd kan worden.

Asperges met pittige kaassaus

Ingrediënten

  • 1 kilo groene asperges
  • 75 gram magere boter
  • 100 gram pittige kaas
  • peper en zout

Bereiding

Begin met de harde uiteinden van de asperges te snijden en daarna de stengels te schillen. Pak een grote pan waar alle asperges mee onder water gedompeld kunnen worden en breng deze met een theelepeltje zout op smaak (hoeveelheid kan al naar gelang de smaak iets afwijken). Laat de asperges zon 6 tot 7 minuten koken (ze moeten niet papperig worden) en haal ze daarna direct uit de pan. Afspoelen en daarna in een ovenschaal leggen. Er mogen wel wat lagen op elkaar, maar zorg dat er altijd wat kleine stukjes boter tussen zit. Als de schaal klaar is kan de kaas er overheen. Misschien handig om een flinke hoeveelheid van de pittige kaas iets eerder te raspen. Strooi er eerst wat peper overheen en daarna de kaas (mag best een flinke laag zijn) en zet het zon 20 minuten in de oven op zon 200 graden.

Aspergecocktail met avocado en garnaaltjes

Ingrediënten

  • 800 gram asperges
  • 2 gram kleine Hollandse garnaaltjes
  • 1 avocado
  • 1 rode paprika
  • 1 groene paprika
  • gemengde sla
  • 1 citroen
  • 1 snufje gemalen chilipeper
  • olijfolie
  • zout

Bereiding

Haal de uiteinden van de asperges en schil ze vervolgens. Daarna in stukjes snijden (niet groter als 1,5 cm) en laten koken (ca. 7 minuten). Na het koken direct onder de koude kraan en daarna droog deppen met keukenpapier. Daarna de avocado halveren, pit eruit halen en schillen. Ook de avocado moet in kleine stukjes gesneden worden.
De paprikas moeten na het schoonmaken - en de pitjes eruit gehaald te hebben - ook in kleine blokjes gesneden worden. Doe dit alles in een grote schaal, meng het goed en doe er voor de smaak wat zout bij. In in een ijscoupe wat blaadjes sla, doe het mengsel erbij en leg er wat garnaaltjes overheen. Snijp heel voorzichtig wat citroensap uit over het mengsel. Gereed om te serveren.

Asperges met zalm

Ingrediënten

  • 1 kilo asperges
  • 400 gram zalm
  • 5 eieren
  • citroensap
  • olijfolie
  • basilicum
  • azijn
  • peper en zout

Bereiding

Haal de uiteinden van de asperges en schil ze vervolgens. Kook zo zon 15 / 16 minuten (ze mogen niet papperig worden). Giet het af en bewaar wat kookvocht. Maak vervolgens een sausje van het kookvocht met wat olijfolie, verse peper en zout, gepureerde basilicum en citroensap en warm het geheel op.
Zet de zalm met een beetje citroensap en wat olijfolie in een ovenschaal zon 20 minuten in een oven op ca. 200 graden.
Pocheer nu de eieren door water bijna aan de kook te brengen (ca. 1 liter) met wat azijn en de gebroken eieren heel voorzichtig in het water te laten glijden. Dit moet zon 4 minuten in het water blijven en daarna kunnen ze er voorzichtig uitgehaald worden. Laat ze even uitlekken en leg ze over de asperges. Daarna kan de zalm erbij en tenslotte kan het sausje er overheen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Heerlijke asperge gerechten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 18-04-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!