InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten salades met rauwe ham

Recepten salades met rauwe ham

Recepten salades met rauwe ham Salades zijn altijd lekke, maar zeker in de warmere seizoenen worden ze veelvuldig gegeten. Want het is lekker, verfrissend en gezond. Combineer deze salades ook eens met een wat minder voor de hand liggende keuze als rauwe ham en maak er een complete maaltijd van.

Salade rauwe ham en mozzarella

Ingrediënten (2p.)

  • rucola sla
  • 3 ons rauwe ham
  • 6 kleine mozzarella light bolletjes
  • 12 sherrytomaatjes
  • olijfolie
  • peper
  • citroensap

Bereiding

Maak een ‘bedje’ van sla op een groot plat bord en halveer de bolletjes mozzarella en leg deze netjes over de sla. Snij nu de rauwe ham in lange smalle repen en leg deze tussen de gehalveerde mozzarellabolletjes. Daarna de sherrytomaatjes halveren en zoveel mogelijk in het midden leggen. Wat olijfolie en peper naar smaak er over en tenslotte hier en daar een druppeltje citroensap. Serveer met donkerbruin brood of grof volkoren.

Salade rauwe ham en asperges

Ingrediënten

  • gemende sla
  • 10 plakken rauwe ham
  • bosje asperges
  • 1 eetlepel yogonaise
  • knolselderij
  • citroensap
  • 1/2 bosje peterselie
  • kappertjes
  • grove mosterd

Bereiding

Kook de asperges beetgaar en maak plakken met de schaaf. Voor de knolselderij moet ook de schaaf er aan te pas komen en leg dit alles op een bedje van gemengde sla. Strooi en kappertjes en leg nu de rauwe ham in klein gemaakte stukjes op het slamengsel.
Maak tegelijkertijd een sausje van frisse yogonaise, mosterd, kleingemaakte peterselie en wat citroensap. Meng het goed en zorg dat het uit te gieten is. Zodra het mengsel goed is, voorzichtig over de salade met rauwe ham gieten.
Serveer met bruin stokbrood of geroosterd brood.

Boeren salade met rauwe ham

Ingrediënten

  • 10 plakken rauwe ham
  • 6 grote tomaten
  • 250 gram feta light
  • 3 eetlepels groene olijven
  • 1 rode ui
  • 1 komkommer
  • olijfolie
  • basilicum
  • peper en zout

Bereiding

Snij de tomaten, de rode ui en komkommer in dunne plakken en leg ze in een grote kom. Snij daarna de rauwe ham in kleine stukjes (indien dikke plakken, blokjes) en meng deze samen met kleine blokjes feta door deze salade. De groene olijven halveren en eveneens door het mengsel doen. Voeg wat basilicum en peper en zout toe naar smaak en giet er ten afronding een scheutje olijfolie overheen. Serveer met een donkerbruin brood.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recepten salades met rauwe ham"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 16-04-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!