InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Lekkere en frisse lentehapjes

Lekkere en frisse lentehapjes

Lekkere en frisse lentehapjes Als maaltijd of tussendoor, als het warmer wordt gaan we anders eten. Niets mis mee, maar dat neemt niet weg dat we wel onze dagelijkse vitamines binnen moeten krijgen. Met wat kleinere hapjes, is het ook gezellig om tussendoor wat te eten. Buiten tijdens de lunch of met een wijntje.

Groene aspergesalade

Ingrediënten

  • groene asperges
  • kipfilet
  • rucolasla
  • 1 avocado
  • olijfolie
  • bieslook
  • verse peper en zout

Bereiding

Zet het benodigde aantal schaaltjes klaar en maak eerst de salade in totaliteit aan. Kook de kip in heet water en laat deze als de filet uit elkaar begint te vallen goed uitlekken. Even droogdeppen. Kook ook de groene asperges, waarbij je per persoon van zo’n 4 uit moet gaan. Als de asperges klaar zijn in koud water laten “schrikken”. De avocado, 1/2 per persoon, in kleine stukjes snijden en mengen met de kipfilet en een beetje olijfolie en peper en zout naar smaak. Leg dit in de aparte bakjes op een bedje van rucolasla en leg er de asperges overheen. Nog wat bieslook er overheen snipperen en een klein beetje olijfolie er overheen.
Serveer met volkoren stokbrood.

Sardientjessalade in paprika

Ingrediënten

  • sardientjes (uit blik op waterbasis)
  • gemengde sla
  • kappertjes
  • groene paprika (1 pers persoon)
  • olijfolie
  • zonnebloempitjes
  • verse peper en zout

Bereiding

Zet de uitgeholde en schoongemaakte groene paprika’s klaar voor het aantal aanwezige mensen. Maak nu de salade klaar door de gemengde salade (goed fijn gemaakt) in een grote kom te doen er een eetlepel kappertjes bij te doen en een handje zonnebloempitjes. Dan de sardientjes erbij (4 tot 5 sardientjes per persoon) en peper en zout naar smaak. Goed mengen met een scheutje olijfolie en vul de paprika’s dan met het mengsel. Serveer met stukjes toast.

Stokbrood met rauwe ham en eisalade

Ingrediënten

  • stokbrood (1/2 per persoon)
  • rauwe ham (dun gesneden)
  • ei
  • sherrytomaatjes
  • yoghurtdressing
  • olijfolie
  • rode ui
  • ijsbergsla
  • verse peper en zout

Bereiding

Snij de stokbroden overdwars door en voor iedereen een half stokbrood reserveren (eventueel later nog door midden snijden).
Kook wat eieren hard (1 per persoon) en maak daarna een papje van geprakte eieren met wat yoghurtdressing, een scheutje olijfolie, wat klein gemaakte ui en wat peper en zout naar smaak. Smeer wat yoghurtdressing op het stokbrood, beleg het met rauwe ham en leg er wat frisse ijsberg sla op. Maak het af met het eimengsel en wat gehalveerde tomaatjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lekkere en frisse lentehapjes"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 25-03-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Snacks
Schrijf mee!