InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Vis op verschillende manieren, lekker en gezond

Vis op verschillende manieren, lekker en gezond

Paling in het groen

  • 1 kilo paling
  • 50 gram boter
  • 25 gram spinazie
  • 25 gram salie
  • 25 gram kervel
  • 25 gram dragon
  • 25 gram peterselie
  • 1 kleine ui
  • het sap van 1 citroen
  • 2 eierdooiers
  • een halve liter droge witte wijn
  • peper en zout

Snijd alle groenten en kruiden en was ze goed. De paling ontvellen en in moten snijden. Als al het groen goed uitgelekt is moet je een pan op het vuur zetten met een dikke bodem, waarin de ui alvast gefruit moet worden. Voeg de in moten gesneden paling toe en bak even goed door. De groenten en kruiden toevoegen en even goed laten slinken, daarna kan de wijn toegevoegd worden. Dit alles 10 minuten laten sudderen, waarna de paling uit de pan genomen moet worden. Gooi in de pan de eierdooiers en eventueel wat aardappelzetmeel om het vocht te binden, en voeg daarna het citroensap en het peper en zout toe. Als de saus goed gebonden is mag de paling weer in de pan, waarna alles weer even goed omgeroerd moet worden, belangrijk is om het vooral niet te laten koken.

Gestoofde kabeljauw

  • 4 moten kabeljauw
  • 100 gram boter
  • 2 deciliter droge witte wijn
  • 4 hardgekookte eieren
  • 2 eetlepels peterselie
  • bloem, zout en peper

Nadat je zorgt dat de moten goed droog zijn kruid je ze met het peper en zout en haal je ze door de bloem. Vervolgens moeten ze gebakken worden, maar wel erg snel aan alle kanten bruin, nooit langer dan een paar minuten. Als dit gebeurd is moet het vuur laaggedraaid worden zodat de wijn bij de vis gegoten kan worden, waarna het nog een halfuur met de deksel op de pan moet stoven. Als de vis gaar is schep je het voorzichtig op een schaal, het vocht dat nog in pan ligt heb je nog nodig. Doe de eieren in de pan en de peterselie en breng alles op temperatuur zonder het te koken. Giet de saus over de vis of serveer het afzonderlijk naar eigen smaak.

Zeeuwse mosselen

  • 4 kilo mosselen
  • 2 uien
  • 1 prei
  • 1 winterwortel
  • een halve knolselderij
  • peterselie en peper

Smakelijk eten!
© 2009 - 2019 Mamasan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: Grootmoeders grote keukenboek

Reageer op het artikel "Vis op verschillende manieren, lekker en gezond"

Infoteur: Mamasan
Gepubliceerd: 15-04-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!