InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Maaltijdsalades met vis

Maaltijdsalades met vis

Maaltijdsalades met vis Eigenlijk kunnen salades altijd, maar het is nu eenmaal zo dat de warmere maanden zich veel meer lenen voor frisse en gezonde maaltijdsalades. Enerzijds is het lekker in de avondzon en dan aan het eten beginnen is niet altijd een pretje en anderzijds is het een lichte maaltijd die toch voldoende vult maar niet overheerst. Drink er een lekker glas droge witte wijn bij en serveer er een stukje volkorenstokbrood met heerlijke kruidenboter bij en de avond kan niet meer stuk. Enkele voorbeelden.

Pastasalade met rivierkreeft

Ingrediënten

  • volkorenpasta
  • rucolasla
  • rivierkreeftjes
  • verse geitenkaas
  • cherrytomaatjes
  • pittige dressing op oliebasis
  • rode ui
  • peper
  • groene pesto

Bereiding

Kook de pasta beetgaar en laat deze afkoelen. In de tussentijd kan de salade aangemaakt worden. Halveer cherrytomaatjes, meng deze door de salade en doe er een eetlepel groene pesto bij en wat gesnipperde rode ui. De pasta erbij en met de dressing het geheel goed mengen. Dan de rivierkreeftjes erbij met een beetje peper en als het mengsel compleet is kan er geitenkaas overheen gebrokkeld worden. Niet teveel mengen.

Gemengde salade met tonijn

Ingrediënten

  • gemengde sla
  • pittige strooikaas
  • tonijn op waterbasis
  • rood pepertje
  • groene paprika
  • kappertjes
  • neutrale of tuinkruiden dressing op waterbasis
  • maïs

Bereiding

Doe de salade in een grote bak en doe er flink wat maïs bij en wat kappertjes. Maak een rood pepertje schoon en doe het gesnipperd door de sla. Dan de frisse paprika klein maken en toevoegen en laat intussen de tonijn uitlekken. Doe deze er ook bij en meng het goed met de dressing. Als het mengsel een goed gemengd geheel is kan de strooikaas er overheen. Bij voorkeur een pittige voor net wat extra smaak.

Aardappelsalade met makreel

Ingrediënten

  • aardappelen
  • makreel
  • yogonaise
  • azijn
  • gemengde sla (naar smaak)
  • basilicum
  • cherrytomaatjes
  • peper en zout
  • komkommer

Bereiding

Kook de aardappelen zo dat ze vooral niet uit elkaar vallen. Er moeten na het afkoelen plakjes van gemaakt worden.
Intussen kan de sla aangemaakt worden met wat gehalveerde cherrytomaatjes en blokjes komkommer die bij voorkeur even in de azijn gelegen hebben.
Maak nu de aardappelsalade aan door de aardappelen in plakjes te snijden voorzichtig te mengen met wat frisse yogonaise (of een vergelijkbaar fris product), wat verse basilicum kleinsnijden en toevoegen en wat peper en zout naar smaak, en dit vervolgens te combineren met de aangemaakte salade. Maak er een geheel van en voeg als laatste de makreel toe. Dit kan in grote stukken bij de salade of kleingemaakt door de salade.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Maaltijdsalades met vis"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 22-04-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!