InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Ossenhaas recepten

Ossenhaas recepten

Ossenhaas is ingeburgerd. Thuis lekker klaar maken en anders heeft het restaurant wel ossenhaas op het menu staan. Enkele gangbare ossenhaas recepten.

Ossenhaas met wijnjus

Ingrediënten

  • 650 gram Ossenhaas
  • 3 dl rode wijn
  • olijfolie
  • peper en zout

Bereiding

Plek de stukken ossenhaas en strooi er wat peper en zout overheen (niet te veel). Doe vervolgens een scheutje olijfolie in de pan en bak de ossenhaas aan beide zijn goudbruin. Doe dan het vuur omlaag en laat het zon 5 minuten staan (regelmatig omkeren) en doe aansluitend de wijn erbij. Nog eens ruin 10 minuten op laag vuur laten staan en daarna serveren. Lekker bij een kruimige aardappelen en frisse salade van verschillende sla soorten of broccoli.

Ossenhaas met kerriesaus

Ingrediënten

  • 800 gram ossenhaas
  • 1,5 eetlepel kerriepoeder
  • 4 dl room
  • olijfolie
  • peper en zout

Bereiding

Bestrooi de ossenhaas met wat peper en zout en leg deze in een ovenpan met een scheutje olijfolie. Zet de ossenhaas er zon 7 minuten (200 graden) in en als de ossenhaas er uit gehaald wordt, moet deze warm gehouden worden. In een andere pan wat van het schraapsel van de pan waar de ossenhaas in zat en doe daar de room bij. Laat dit koken en voeg dan de kerriepoeder erbij en laat dit even doorkoken. De ossenhaas kan nu geserveerd worden met het sausje er overheen en is prima te combineren met asperges of bloemkool.

Ossenhaas met pepersaus

Ingrediënten

  • 350 gram ossenhaas
  • 4 grote aardappels
  • 4 eieren
  • room
  • pepersaus
  • peper en zout

Bereiding

Neem een ovenschaal en bedek deze met bakpapier. Schil de aardappelen en maak er schijven van die in de ovenschaal gelegd moeten worden. Giet over de aardappelschijven een mengsel van losklopte eieren, een scheut room en met wat peper en zout. Laat dit een uur of wat op 170 graden in de oven staan. Bak de ossenhaas aan beide zijde goed aan en laat het even garen. Maak de pepersaus warm en giet dit over de ossenhaas. Tezamen met de aardappelen gratin en bijvoorbeeld met groene asperges gecombineerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ossenhaas recepten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 07-04-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!