InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Ossenhaas bakken: tips en variaties

Ossenhaas bakken: tips en variaties

Een ossenhaas bakken is niet voor iedereen een gemakkelijke opgave. Er kan namelijk veel misgaan tijdens het ossenhaas bakken daarom is een zeker inzicht en gevoel vereist tijdens het ossenhaas braden. Ossenhaas bereiden kan door ossenhaas bakken, ossenhaas braden en ossenhaas stoven. Er zijn een aantal tips te geven voor het goed bereiden van een ossenhaas. Daarnaast zijn er ook nog veel interessante variaties op het basis recept.

Artikelindeling

Wat is een ossenhaas?

Een ossenhaas is een biefstuk afkomstig van de haas van een rund. Deze ossenhaas bevindt zich halverwege de rug van het rund en staat bekend om de zeer fijne structuur en de goede smaak. Een ander bijzonder kenmerk van de ossenhaas is dat de ossenhaas nauwelijks tot geen vet bevat. Dit maakt de ossenhaas een uitermate mager stuk vlees. Naast het lage vetgehalte heeft de ossenhaas een bijzondere, maar zachte smaak die goed combineert met witte wijn. Al deze mooie eigenschappen van de ossenhaas maken dit stukje vlees zeer geliefd en derhalve zeer prijzig en exclusief. Een ossenhaas bakken is dan ook zeker niet makkelijk en een ossenhaas bereiden vereist dan ook zekere vaardigheden.

Tips voor het ossenhaas bakken

Een ossenhaas bakken kan heel nauw steken. Te veel, te lang of te kort kan de subtiele smaak van de ossenhaas te niet doen en dat is zonde. De onderstaande punten zijn erg belangrijk als u ossenhaas bereiden wil.
  • Haal de ossenhaas ruim op tijd uit de koelkast, circa 30 minuten voor de start van de bereiding, zodat de ossenhaas op kamertemperatuur is.
  • Zout de ossenhaas die u wil bereiden van te voren naar eigen inzicht. Een ossenhaas braden, bakken of stoven zonder zout is ook mogelijk.
  • Maak de pan eerst heet voordat u de ossenhaas gaat bakken en doe boter of olie en mogelijk een combinatie van beide op de pan.
  • Laat de ossenhaas 2 minuten per kant bakken. Deze tijd is ruim voldoende voor het ossenhaas bereiden, omdat de ossenhaas erg fijn en dun is.
  • Als de ossenhaas gebakken is het verstandig om de ossenhaas even te laten rusten in aluminiumfolie alvorens de gebakken ossenhaas op te eten.
  • Na het afkoelen kan de bereide ossenhaas worden gegarneerd met een saus of iets dergelijks naar eigen keuze. Vervolgens kan de ossenhaas worden opgediend.

Variaties voor het ossenhaas bereiden

Gebakken ossenhaas is vlees dat zich leent voor veel variaties. Een eigen invulling bij het ossenhaas braden met betrekking tot garnering, saus en bereidingswijze is altijd welkom, maar wees ook hier weer voorzichtig, want de subtiele smaak van de gebakken ossenhaas wordt snel overstemd. De volgende combinaties zijn reeds beproefd en zeker geschikt voor een geslaagd feestmaal:
  • Een aanrader is de ossenhaas in gembersaus. Ossenhaas bakken met gember geeft een subtiele en zoete smaak aan de ossenhaas.
  • Verder is ossenhaas als geen ander geschikt voor een rode wijnsaus, vanwege bittere noot die de wijn toevoegt aan de ossenhaas.
  • Ten slotte is een ander e bijzondere variant de ossenhaas met champignonsaus. De milde smaak van de champignons sluit naadloos aan op de milde en subtiele smaak van de gebakken ossenhaas.
© 2013 - 2017 Mitchxl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ossenhaas receptenOssenhaas is ingeburgerd. Thuis lekker klaar maken en anders heeft het restaurant wel ossenhaas op het menu staan. Enkel…
Ossenhaas met de kerstdagenNu het kerstfeest nadert, is het een goed moment om na te denken op welke manieren we het gezellig kunnen maken. Eten en…
Welk stuk rundvlees wilt uWelk stuk rundvlees wilt uHet rund wordt door de mens al van ouds als huisdier en voor de slacht gehouden. Sommige worden vooral gehouden voor de…
Franse klassiekers: Runderfilet in bladerdeegFranse klassiekers: Runderfilet in bladerdeegEen feestelijk gerecht voor een feestelijk diner. De Franse klassieker "Filet de Boeuf en Croûte"is een wereldwijd geken…
Zelf carpaccio met dressing makenZelf carpaccio met dressing makenCarpaccio is een heerlijk voorgerecht dat vele menukaarten van restaurants siert. Dit gerecht is ooit in Venetië bedacht…

Reageer op het artikel "Ossenhaas bakken: tips en variaties"

Reactie

George Fabri, 07-10-2013 09:06 #1
Bedankt voor de tips, hier heb ik wat aan! Het is altijd een hele kunst om een ossenhaas precies goed te bakken.

Infoteur: Mitchxl
Gepubliceerd: 19-09-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 1
Schrijf mee!