InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten hartige taarten

Recepten hartige taarten

Recepten hartige taarten Iedere keer hetzelfde op tafel zetten is niet echt de bedoeling, dus als we iets anders op tafel zetten mag dat best heel iets anders zijn. Bijvoorbeeld de hartige taart eventueel aangevuld met een licht aangemaakte salade. Met het deeg kan weinig geexperimenteerd worden, maar de inhoud van de hartige taarten wel. Wat minder pittige kaas, bij de uientaart bijvoorbeeld wat tomaten meebakken etc. Mogelijkheden te over.

Broccolitaart

Ingrediënten

  • 500 gram broccoli
  • 75 gram walnoten
  • 1 rode ui
  • deeg (4 plakken)
  • bloem
  • 4 eieren
  • 300 gram slagroom
  • 150 gram pittige strooikaas
  • peper en zout

Bereiding

Kook de broccoli (in kleine roosjes gemaakt) tot deze gaar is (moet er nog stevig uitzien) en laat de broccoli vervolgens koud worden. De ui nu wassen en klein maken en de walnoten in stukjes hakken (mag verschil in grootte in zitten).
De springvorm (22 of 24 cm doorsnee) kan met wat bloem bestrooid worden en het ontdooide deeg kan (plakken op elkaar gelegd) nu uitgerold worden tot het iets groter is als de springvorm. De eieren nu loskloppen en mengen met de slagroom en op smaak brengen met wat peper en zout. De springvorm eerst dus vullen met de noten, broccoli, ui en daarna het eimengsel. Als laatste flink wat pittige kaas er overheen strooien. Met aluminiumfolie afdekken en zon drie kwartier in de oven op 200 graden.

Zalmkaastaart

Ingrediënten

  • 4 plakken deeg
  • bloem
  • 300 gram zalm
  • 250 gram pittige kaas
  • 4 ei
  • 2 dl crème fraiche
  • 40 gram boter
  • peterselie
  • olijfolie
  • peper en zout

Bereiding

De plakken deeg als ze ontdooid zijn op elkaar leggen en uitrollen tot deze over de deegvorm (ca. 24 cm) valt. Wat bloem in de vorm en dan het deeg er in leggen.
Laat dit op zon 200 graden 12 tot 15 minuten bakken in de oven. De zalm nu in wat olijfolie bakken en daarna in de vorm leggen. Breng op smaak met wat peper en zout en strooi er stevig wat peterselie overheen. De eieren loskloppen met de crème fraiche en over het mengsel in de vorm gieten. Als laatste een flinke laag kaas er overheen en zon 25 minuten in de oven zetten.

Uientaart

Ingrediënten

  • 150 gram bakmeel
  • water
  • bloem
  • 200 gram gekruide ham
  • 5 grote uien
  • olijfolie
  • 2 volle eetlepels paneermeel
  • 150 gram Parmezaanse kaas
  • 4 eieren
  • 2 dl melk
  • peper en zout
  • peterselie

Bereiding

Roer het (zelfrijzend) bakmeel en wat zout voor de deegbodem door elkaar, voeg daarna het ei erbij en een half kopje water. Het moet nu wat klonterig worden. De deegvorm en het werkblad met wat bloem bestuiven en het deeg verder kneden tot het een mooie massa wordt. Nu uitrollen zodat het deeg in de vorm (ca. 24 cm) + zijkanten past.
De uien kunnen dan schoongemaakt worden en in dikke plakken gesneden worden. Met wat olijfolie in een hapjespan op middenhoog vuur bakken. De ringen laten langzaam los.
De ham kan met de uien nu meegebakken worden en intussen wat paneermeel in de deegvorm strooien. Daarna het uien met ham mengsel in de vorm doen.
De eieren kunnen vervolgens losgeklopt worden en breng het op smaak met wat peper en zout en voeg er ruim peterselie aan toe. Het mengsel kan nu ook in de deegvorm gegoten worden. Als laatste de kaas er overheen strooien en daarna ruim een half uur op zon 200 graden in de oven zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kakuko, Pixabay

Reageer op het artikel "Recepten hartige taarten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 04-04-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Snacks
Schrijf mee!