InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Drie recepten voor aparte kippensoepen

Drie recepten voor aparte kippensoepen

Drie recepten voor aparte kippensoepen Een kippensoep is altijd wel lekker op zijn tijd. Het is makkelijk te maken en heerlijk met brood erbij. Maar het kan wel snel vervelen als je elke keer dezelfde kippensoep eet. Daarom hier drie aparte kippensoep recepten. De eerste soep is een kippensoep met mais. De andere soep is een chili kippensoep met tortilla’s. En de laatste soep is een hete kippensoep met witte bonen. Deze heerlijke soepen zijn ook nog eens binnen 20 minuten klaar!

Mais kippensoep

Deze soep is een makkelijke manier om van overgebleven kip iets totaal anders te maken. Als je overgebleven groente hebt, kun je die ook in de soep gooien voor wat extra smaak.

Ingrediënten:

  • 1 eetlepel boter
  • 6 groene uien
  • 2 eetlepels bloem
  • 2 koppen gesneden gekookte kipfilet
  • ¼ eetlepel zout
  • ¼ eetlepel zwarte peper
  • 2 blikken mais
  • 1 pan met kippenbouillon
  • 2 koppen melk
  • ½ kop geraspte cheddar kaas

Bereiding

Smelt de boter in een niet al te hete soeppan. Snijd vervolgens het groene gedeelte van de groene uien in stukken. Zet het aan de kant. Daarna snijd je het witte gedeelte van de uien in stukken. Doe dat vervolgens in de pan. Fruit de uien ongeveer 2 minuten. Voeg dan bloem toe, laat het 1 minuut koken en roer constant met een lepel. Doe vervolgens de stukken kip, zout, peper, 1 blik mais en kippenbouillon in de pan en laat het koken. Zet het vuur vervolgens lager en laat de soep vijf minuten zo staan. Ondertussen doe je het andere blik mais en melk in een blender, totdat het een vloeiend mengseltje is. Doe dat mengseltje in de pan en laat alles 2 minuten nasmeulen totdat de soep heet is. Doe twee koppen soep in 4 soepkommen, strooi de groene uien erop en de cheddar kaas.

Chili kippensoep met tortilla’s

Ingrediënten:

  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 ½ theelepel gemalen knoflook
  • 2 koppen gesneden kipfilet
  • 2 theelepels chili poeder
  • ¼ eetlepel zout
  • ¼ eetlepel peper
  • 1 theelepel komijn
  • 1 kop water
  • ¼ eetlepel zout
  • 1 pan met kippenbouillon
  • 1 blik gestoofde tomaten
  • 1 kop gekruimelde tortilla’s
  • ¼ kop vers gesneden koriander
  • 1 limoen, gesneden in vier stukken

Bereiding

Doe wat olijfolie in niet al te hete soeppan. Doe vervolgens de gemalen knoflook, zout, peper en kipstukjes in de pan. Roerbak alles twee minuten. Voeg de chilipoeder en komijn toe en roer alles goed door. Voeg daarna water, zout, kippenbouillon en de gestoofde tomaten toe. Laat alles koken totdat de soep heet is. Doe twee koppen soep in 4 soepkommen. Vervolgens strooi je de tortilla chips en koriander erover. Serveer de soep met een stukje limoen.

Witte bonen kippensoep

Ingrediënten:

  • 1 eetlepel olijfolie
  • ½ theelepel zout
  • 1 theelepel vers gemalen gember
  • 2 koppen gesneden kipfilet
  • 1 theelepel chili poeder
  • 1 theelepel komijn
  • 1 blik witte bonen
  • ½ Spaanse peper
  • ½ gesneden ui
  • 2 verse tomaten
  • 2 eetlepels verse limoensap
  • 2 eetlepels verse koriander

Bereiding

Doe wat boter in een soeppan en doe vervolgens de kip, zout en gember in de pan. Doe daarna een kop bouillon, chili, komijn en witte bonen in de pan. Doe rest van de bouillon, witte bonen, uien en Spaanse peper in een blender. Blend alles totdat er een grof mengseltje overblijft. Doe dat mengseltje in de pan en laat alles koken. Doe ondertussen de tomaten en koriander in de blender. Doe ook dit grof mengseltje in de pan. Laat alles dan ongeveer 5 minuten koken. Doe het vuur uit en voeg dan de limoensap, olijfolie en zout toe. Roer de soep even door en doe twee koppen soep in 4 soepkommen. Garneer de soep met wat koriander.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Leeey, Pixabay

Reageer op het artikel "Drie recepten voor aparte kippensoepen"

Infoteur: Isabella
Laatste update: 06-05-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Feest organiseren
Schrijf mee!