InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gemakkelijke soepjes

Gemakkelijke soepjes

Gemakkelijke soepjes Een gemakkelijk soepje klaarmaken als je even niet veel tijd hebt, is ideaal. Dan moet het geen soep zijn waar je exotische ingrediënten voor moet hebben. Hierbij enkele soepen die gemakkelijk klaar te maken zijn en meer reguliere ingrediënten bevatten. Varieer desnoods met de spullen die je in de koelkast hebt liggen. Een voorbeeld van een kippensoep en tomatensoep. Smakelijk eten!

Kippensoep

Ingrediënten

  • 75 gram kipfilet
  • 0,5 liter water
  • 0,5 pot “basis voor kippensoep” (altijd handig om in huis te hebben)
  • strooikaas (optioneel)
  • Groenten naar smaak toevoegen: in dit voorbeeld 2 prei + 4 kastanje champignons

Bereiding

Maak de kip, de prei en champignons klein. Breng tegelijkertijd de kippensoepbasis en het water aan de kook. Voeg de kip erbij en laat het zacht koken, na zo’n 8 minuten de prei erbij en enkele minuten daarna de champignons. Laat alles goed trekken en nar een minuut of 7 a 8 is de soep klaar. Strooi desgewenst voor het serveren nog wat strooikaas over de soep. Serveer de soep met lekker vers donker brood.

Tomatensoep

Ingrediënten

  • 5 tomaten
  • 40 gram ham, bacon of spek (kan je me variëren)
  • 1 paprika (bij voorkeur halve rood en halve groen, maar mag ook anders gecombineerd)
  • 1 klein uitje
  • 6 kastanje champignons (optioneel)
  • strooikaas (optioneel)
  • olijfolie
  • knoflookpoeder
  • peper en zout

Bereiding

De tomaten eerst van het velletje ontdoen (water laten koken, tomaten erin en er weer direct uithalen. Het velletje scheurt nu, een beetje koud laten worden en vervolgens het velletje verwijderen).
Snij de tomaten in plakken en maak het uitje klein evenals de champignons (als je deze toevoegt) De ham, bacon of spek in kleine stukjes snijden en met een beetje olijfolie in de soeppan doen. Voeg ook de ui en paprika toe. Laat dit even staan en na zo’n 5 minuten de tomaten toevoegen en de champignons (als je deze erbij wil hebben). Voeg als laatste de knoflookpoeder en peper en zout naar smaak toe. Er kan, indien gewenst, wat strooikaas over de soep gestrooid worden vlak voordat de soep geserveerd wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gemakkelijke soepjes"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-09-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!