InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kleinfruit in de keuken; jams en dranken

Kleinfruit in de keuken; jams en dranken

Kleinfruit in de keuken; jams en dranken Aan klein fruit is veel plezier te beleven. Aalbes, kruisbes, bosbes, framboos of aardbei zijn heerlijke seizoen vruchten. Een aantal struiken in eigen tuin zal een wereld aan mogelijkheden openen. Even de tuin in lopen en zo van de struik snoepen bijvoorbeeld. Maar ook in de keuken zijn er allerlei mogelijkheden voor het verwerken van kleinfruit en er zijn dan ook veel recepten waar dit in verwerkt wordt. Een recept voor dranken, azijn en natuurlijk voor overheerlijke jams.

Recepten voor jams met kleinfruit

Alle klein fruit soorten lenen zich goed voor het maken van een overheerlijke jam. Kijk maar eens in het jam-schap in de supermarkt. Er zijn heel veel combinaties mogelijk. Varieer naar harte lust en maak je eigen smaak combinatie of kies om te beginnen uit één van de onderstaande jams.

Recept voor aardbeien-kruisbessenjam

Ingrediënten
  • 500 gr. aardbeien
  • 500 gr. kruisbessen
  • 750 gr. suiker

Bereiding

Ontkroon de aardbeien. Laat de aardbeien, terwijl u af en toe in de pan roert, voorzichtig smelten. Doe dit tot ze sap gaan verliezen. Ondertussen, in een andere pan, de kruisbessen met een beetje water koken tot ze zacht zijn. Beide vruchten tot 2/3 in laten koken. Doe dan de beide vruchtmassa's bij elkaar, voeg de suiker toe en kook snel in tot de goede dikte. Dan de jam afschuimen en overdoen in hete potten.

Recept voor aardbeien-aalbessen jam

Ingrediënten

  • 500 gr. aardbeien
  • 500 gr. aalbessen
  • 750gr. suiker

Bereiding

Ontkroon de aardbeien en rits de aalbessen van het steeltje. Zet ze dan samen op en laat de vruchtenmassa indampen tot 2/3 van het volume. Voeg de suiker toe. Kook verder in tot de juiste dikte is ontstaan. Vervolgens overdoen in hete potten.

Recept voor frambozenjam

Ingrediënten

  • 1 kg. frambozen
  • 750 gr. suiker
  • citroensap

Bereiding

Maak de vruchten goed schoon en bereid de jam zoals beschreven is bij de aardbeienjam.

Recept voor frambozen-aalbessenjam

Ingrediënten

  • 1,5 kg. frambozen
  • 500 gr. bessen
  • 1,5 kg. suiker

Bereiding

Wrijf de vruchten rauw door een zeef. Zet het aldus verkregen vruchtenmoes met de suiker op het vuur en kook het dan al roerend tot het dik is. Schep daarna de jam over in potjes. Leg, wanneer de jam koud is een doekje gedrenkt in brandewijn op de jam. Sluit daarna de potjes af.

Recepten voor vruchtenazijn

Als u toch kleifruit aan het verwerken bent in de keuken, probeer dan ook eens om hier een overheerlijke en frisse azijn van te maken. Het ligt niet zo voor de hand als een vruchtenjam, maar het is absoluut het proberen waard!

Recept voor frambozenazijn

Ingrediënten

  • 500 gr. frambozen
  • 5 dl. wijnazijn
  • 500 gr. suiker
  • 2 dl. water

Bereiding

Dit recept kan gemaakt worden van prachtige gave vruchten, maar ook heel goed van alle onrijpe of zelfs overrijpe frambozen. Kneus de frambozen in de wijnazijn en laat het zo 3 dagen staan. Laat ze in een doek uitlekken en wring de doek eventueel een beetje uit. Dan de suiker oplossen in 2 dl. heet water en opkoken tot een stroopje. Breng alles bij elkaar aan de kook en laat het 10 minuten zachtjes pruttelen. Laten afkoelen en overdoen in flessen. Sluit de flessen af en laat de frambozenazijn nog 3 dagen rijpen. Zo ontstaat er een heel bijzonder fris drankje.
De azijn is ook te maken met bramen, blauwe bessen en vlier.

Recept voor het zelf maken van vruchtendrank of likeur

Een heerlijke eigengemaakte vruchtendrank of een bijzondere zelf gebrouwen likeur; dat is leuk om bij een diner of feestje op tafel te zetten. Het bereiden van een dergelijke drank is meestal niet eens zo ingewikkeld en kost vaak maar weinig tijd. Vaak moet u echter wel enkele maanden wachten voor de desbetreffende wijn op dronk is. Maar dat maakt het juist wel extra speciaal om te doen.

Zelfgemaakte vruchtendrank: Bramen op cassis

Ingrediënten

  • 500 gr. bramen
  • suiker of kandij
  • 1 ltr. cassis

Bereiding

Bereid de drank in een mooie karaf of leuke fles. De bramen voorzichtig schoonmaken. Vul de fles of karaf voor 2/3 met de bramen. Iets suiker of een paar klontjes kandij toevoegen. Niet te veel, omdat de cassis ook al zoet is. Dan de fles afvullen met cassis. Af en toe omschudden en na een paar maanden proberen.

Zelf gemaakte bessenjenever of bessen op jenever

Ingrediënten

  • 500 gr. aalbessen
  • 350 gr. suiker
  • 1 ltr. jenever of brandewijn

Bereiding

Rits de bessen voorzichtig van de steel en was ze. Laat ze daarna goed uitlekken. Doe ze met de suiker in een fles of pot en giet er vervolgens goede oude jenever over. Brandewijn kan ook, maar jenever smaakt wel heel erg goed in combinatie met de bessen. Een heel leuk effect geeft het als er witte- en rode bessen laag om laag in de fles liggen.

Zelfgemaakte aardbeienlikeur

Ingrediënten

  • aardbeien
  • kandij
  • brandewijn

Bereiding

Vul een fles voor de helft met aardbeien en voor de andere helft met de kandij. Giet er dan de brandewijn op, zodat alles goed onder staat. Laat de fles enkel maanden staan. Filtreer het geheel en doe de likeur in mooie flessen. Sluit ze goed af.

Frambozenlikeur

Ingrediënten

  • 500 gr. frambozen
  • 350 gr. suiker of kandij
  • 3 gr. kaneel
  • 1 ltr. brandewijn

Bereiding

Maak de frambozen schoon. Doe alles bij elkaar en laat het 24 uur samen trekken. Filtreer het daarna en doe de likeur over in flessen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleinfruit in de keuken; taarten en dessertsKleinfruit in de keuken; taarten en dessertsAan klein fruit is veel plezier te beleven. Aalbes, kruisbes, bosbes, framboos of aardbei zijn heerlijke seizoensvruchte…
De basis van het koken: dressingsDe basis van het koken: dressingsZelf een dressing maken is meestal vrij simpel en vaak veel lekkerder dan een kant-en-klare dressing uit de supermarkt.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jensb, Pixabay

Reageer op het artikel "Kleinfruit in de keuken; jams en dranken"

Infoteur: Martina
Laatste update: 16-02-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Culinair genieten
Schrijf mee!