InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kleinfruit in de keuken; taarten en desserts

Kleinfruit in de keuken; taarten en desserts

Kleinfruit in de keuken; taarten en desserts Aan klein fruit is veel plezier te beleven. Aalbes, kruisbes, bosbes, framboos of aardbei zijn heerlijke seizoensvruchten. Een aantal struiken in eigen tuin zal een wereld aan extra mogelijkheden openen. Even de tuin in lopen en zo van de struik snoepen bijvoorbeeld. Maar ook in de keuken zijn er allerlei mogelijkheden voor het verwerken van klein fruit in tal van recepten. Denk hierbij maar eens aan een recept voor eigengemaakte taart of vlaai, maar ook voor heerlijke desserts.

Recepten voor taarten met klein fruit

Kleinfruit geeft veel mogelijkheden. In de tuin is het een rijk gezicht om uw eigen vruchten te zien hangen. Het is bovendien heerlijk om zomaar even te kunnen snoepen uit eigen tuin, maar het is vooral geweldig omdat van die struiken en planten ook vaak overvloedig geoogst kan worden. En van die overvloedige oogst kan in de keuken weer van alles worden klaargemaakt. Het gaat hierbij meestal om recepten uit de keuken van vroeger. Bijna vergeten recepten dus, maar nog steeds onovertroffen! Met de oogst uit eigen tuin kunnen jams, dranken, taarten en heerlijke desserts worden gemaakt.

Bron: Hello1502, PixabayBron: Hello1502, Pixabay

Open vruchtentaart met Engels korstdeeg

Ingrediënten

  • 300 gr. bloem
  • zout
  • 150 gr. boter
  • 1/2 ltr. vanillevla
  • vruchten (verse aalbessen, blauwe bessen, bosbessen, frambozen, bramen of aardbeien)

Bereiding

Zeef de bloem met een klein beetje zout. Snijd de ijskoude en vooral harde boter in kleine stukjes en doe ze door de bloem. Voeg geleidelijk 1 dl. koud water toe en blijf hakken en snijden tot een kruimelig mengsel is ontstaan, waarin boter en bloem niet meer afzonderlijk zijn te onderscheiden. Vorm er dan met koude handen snel een samenhangende deegbal van en kneed hierbij niet meer dan nodig is. Rol het deeg uit tot een lap en bekleed daarmee een licht beboterde vorm. Zet de vorm, met folie afgedekt, een uur in de koelkast. Neem de vorm uit de koelkast en prik de bodem hier en daar in met een vork. Zet de vorm een half uur in een voorverwarmde (220°C) oven. Zet de temperatuur van de oven na 15 minuten terug naar 200°C. Laat de taartbodem afkoelen. Schep er een laag vanillevla in en vul de taartbodem verder met fruit. Dat kan met een soort, maar ook met diverse soorten door elkaar. Dit laatste geeft een leuk beeld en is bovendien erg lekker. Bij gebruik van fruit uit blik moet het eerst héél goed uit lekken, anders wordt door het vocht de bodem weer zacht.

Bron: Digitalwunder, PixabayBron: Digitalwunder, Pixabay

Limburgse vlaai met kleinfruit

Ingrediënten

  • 300 gr. bloem
  • zout
  • 15 gr. gist
  • 2 theelepels suiker
  • 1,5 dl. melk
  • 1 ei
  • 25 gr. basterdsuiker
  • 10 gr. boter of margarine
  • beschuitkruim
  • vruchten (verse aalbessen, kruisbessen, blauwe bessen, bosbessen, frambozen, bramen of aardbeien)

Bereiding

Zeef de bloem met zout en maak hierin een kuiltje. Los de suiker en de verkruimelde gist op in de lauwe (handwarme) melk en giet de oplossing in het kuiltje. Werk de bloem geleidelijk door de gistoplossing, voeg het ei en de basterdsuiker toe en blijf minstens 10 minuten kneden. Laat het deeg op een warme plaats, onder een vochtige doek, een uurtje rijzen. Rol het dan uit tot een vrij dikke lap en bekleed hiermee de bodem en de wanden van een vrij platte, licht beboterde vorm. Bestrooi de taartbodem met beschuitkruim. Leg dan het fruit naar keuze op de taartbodem. Bestrooi het fruit naar smaak nog met suiker. Vouw de openstaande deegrand iets naar binnen. Bestrijk de rand eventueel met losgeklopt ei. Zet de vorm 45 minuten in een voorverwarmde oven van 200°C. Zet hem na 15 minuten iets slager en dek het fruit af met aluminiumfolie.

Verschillende desserts met klein fruit

Klein fruit leent zich er goed voor om als extra versiering te gebruiken op gebak of bij desserts. Bij de meeste soorten desserts kan wel een takje aalbes of een handje frambozen worden toegevoegd. Maar er kan veel meer met dit heerlijke verse klein fruit, u kunt het verwerken in de overheerlijkste desserts.

Bron: Strecosa, PixabayBron: Strecosa, Pixabay

Recept voor Eiers en beiers (Zeeuws kruisbessen-dessert)

Ingrediënten

  • 500 gr. kruisbessen
  • 4 grote eieren
  • 100 gr. suiker
  • mespunt zout
  • kaneel

Bereiding

Kook de kruisbessen in een bodempje water, boven een laag vuur, in ongeveer 10 minuten gaar. Wrijf ze daarna door een zeef. Klop de eieren met de suiker, het zout en de kaneel tot een luchtige, schuimige massa. Schep het ei massa door de hete kruisbessenmoes en laat het mengsel goed afkoelen. Roer af en toe even om. Zet de kom een uurtje in de koelkast.

Godenspijs

Ingrediënten

  • 300 gr. aalbessen
  • 200 gr. frambozen
  • 2 eetlepels suiker
  • 2 eetlepels rum of crème de cassis-likeur
  • 1 ei
  • 2 eetlepels fijne vruchtensuiker
  • 1/8 ltr. slagroom

Bereiding

Was de aalbessen en rits ze voorzichtig van de steel. Was de frambozen. Laat ze allemaal heel goed uitlekken. Verdeel ze over vier schaaltjes, strooi er suiker op en druppel er de rum of likeur over. Splits het ei. Roer de dooier los met een lepel vruchtensuiker tot dit wit en luchtig is. Klop de slagroom met het eiwit en schep dit voorzichtig door de dooier. Leg dit op de vruchten en garneer met wat achtergehouden bessen en/of frambozen. Als variatie kan het ook met bramen of bosbessen worden gemaakt.

Recept voor Ice-cream soda

Ingrediënten

  • 200 gr. aardbeien of frambozen
  • 4 eetlepels rode limonadesiroop
  • 4 porties vanille-ijs
  • spuitwater

Bereiding

Koel 4 hoge glazen een uur in de koelkast. Snijd de vruchten in stukken en verdeel die over de glazen. Giet er de limonadesiroop over heen. Schep in elk glas een portie vanille-ijs en vul het glas bij met (gekoeld) spuitwater of sodawater.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleinfruit in de keuken; jams en drankenKleinfruit in de keuken; jams en drankenAan klein fruit is veel plezier te beleven. Aalbes, kruisbes, bosbes, framboos of aardbei zijn heerlijke seizoen vruchte…
Fruit, wat is gezonder?Fruit, wat is gezonder?Fruit verzorgt het lichaam optimaal met belangrijke vitaminen en mineralen. Echter, sommige fruitsoorten zijn nog gezond…
De blauwe bes: superlekker en supergezondDe blauwe bes: superlekker en supergezondIedereen weet het: fruit is gezond. Vandaar dat we met zín allen appelen, peren, sinaasappelen, perziken, meloenen, aard…
Aalbessen en/of trosbessenAalbessen en/of trosbessenIn de zomer, wanneer je over de markt loopt zie je ze altijd liggen: bakjes met rode aalbessen. Aalbessen smaken ietwat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kleinfruit in de keuken; taarten en desserts"

Infoteur: Martina
Laatste update: 11-08-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Culinair genieten
Schrijf mee!