InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf koekjes maken

Zelf koekjes maken

Zelf koekjes maken Zelf koekjes maken is niet zo moeilijk als menigeen wel denkt. Je kunt ze geheel naar eigen smaak bakken en meer of minder calorieën meegeven. Maar een eigen gebakken koekje is altijd lekkerder.

Eenvoudig koekje (met eigen smaak toevoeging)

Ingrediënten

  • 250 gram zelfrijzend bakmeel
  • 200 gram boter
  • 100 gram kristalsuiker
  • 2 eidooiers
  • 1 eetlepel basis vanille

Bereiding

Klop de boter en suiker goed romig en voeg daarna de eidooier erbij. Tenslotte het zelfrijzend bakmeel en de basis vanille en kneed het mengsel goed door tot er een substantie ontstaat. Laat dit zon 3 kwartier in de koeling staan en maak nu de vorm voor de koekjes en besprenkel ze met wat gewenst is, zoals cornflakes (al dan niet met chocolade), kokos of wat chocolade vlokken. Bak ze zon 20 tot 25 minuten op 175 graden.

Chocokoekje

Ingrediënten

  • 250 gram kristal suiker
  • 3 eetlepels suiker
  • 120 gram pure chocolade
  • 200 gram geschaafde amandelen
  • 2 eiwitten
  • 2,5 eetlepel bloem

Bereiding

Maak een goed mengsel van de suiker, amandelen en bloem. De eiwitten vervolgens stijf slaan en deze door het mengsel doen. Als laatste de gesmolten chocolade door het mengsel doen. Rol het beslag nu goed uit en maak de vormpjes voor de koekjes. Deze vormpjes in afgedekt bakblik leggen en even goed laten drogen. Daarna op zon 200 graden 5 tot 7 minuten bakken in de oven.

Amandelkoekjes

Ingrediënten

  • amandelspijs
  • 1 ei
  • kaneel
  • 1,5 eetlepel gesmolten boter
  • honing
  • amandelen

Bereiding

Klop het ei los en meng dit met een beetje kaneel, amandelspijs en gesmolten boter. Maak er kleine balletjes of schijfjes van en bak deze op zon 175 graden. Ze moeten nog lichtbruin van kleur zijn, dus goed opletten.

Als de balletjes of schijfjes uit de oven komen kunnen ze door de honing gehaald worden en bedek ze vervolgens met amandelstukjes. Fijngehakt of grofgehakt is beide mogelijk, al naar gelang de smaak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf koekjes maken"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 14-07-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Zoetigheid
Schrijf mee!