InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Snelle Hollandse Salades

Snelle Hollandse Salades

Maak een professionele vlees- of waldorfsalade in een handomdraai! Deze salades zijn gemakkelijk op diverse manieren op te maken, snel in elkaar te zetten en altijd een groot succes! De ingrediënten zijn gemakkelijk naar eigen smaak aan te passen. In dit recept is gekozen voor toegankelijke ingrediënten, die eigenlijk iedereen lekker vindt. Ook gemakkelijk van tevoren te maken en ideaal als buffetgerecht. Onder de recepten tref je opmaaksuggesties aan. Veel plezier en eet smakelijk!

Hollandse Vleessalade

Ingrediënten

  • bak kant-en-klare vleessalade (liefst eigen merk)
  • Pot zilveruitjes
  • 1/2 ui of 1 klein uitje
  • Blikje mandarijnenpartjes
  • Augurken-viertel
  • Ham (vleeswaren)
  • Mayonaise
  • Klein blikje doperwten
  • Optioneel: klein blikje maïs
  • 1 appel

Bereiding

Laat de mandarijnenpartjes, doperwten en evt. maïs uitlekken. Schil de appel en snij deze in kleine stukjes. Snipper de ui en snij de zilveruitjes in vieren, snij twee augurkenviertel in plakjes. Meng in een grote schaal de vleessalade, mayonaise naar smaak, uitgelekte mandarijntjes, doperwten, gesnipperde uitjes, zilveruitjes, appelstukjes en augurkenstukjes door elkaar tot een soepele massa. Bekleed nu een puddingvorm als volgt: leg in elke ronding afwisselend een augurkenviertel en een plakje ham (op maat gesneden). Stort hierin het vleessalademengsel en laat dit in de koelkast enkele uren intrekken.
Lekker met (stok-)brood.

Aanvulling

Pakje hamblokjes, pakje kipfiletblokjes, kleine blokjes kaas, uitgebakken spekjes, gerookte kipfilet in kleine stukjes, salamiworst of chorizo in blokjes, fruit als mango of ananas in blokjes, maïs, beetgaar gekookte prinsessenboontjes in stukjes gesneden, Amsterdamse ui, paprikasalade (pot). Denk ook eens aan restverwerking. Kleine restjes vleeswaren over? Gekookt eitje over? Gooi alles er lekker door.

Opmaaktip

Als je toevallig een ouderwetse puddingvorm hebt, is het een leuk idee de salade in deze vorm te serveren. Bekleed de binnenkant van de vorm met huishoudfolie. Leg in elke ronding afwisselend een augurkenviertel en in de volgende ronding een plakje ham (op maat gesneden). Stort hierin het vleessalademengsel en laat dit in de koelkast enkele uren intrekken. Stort de salade voor gebruik op een mooie ronde serveerschaal en decoreer de schaal rondom met ingrediënten uit de salade.

Waldorfsalade

Ingrediënten

  • 1 tot 2 bakjes bleekselderijsalade (bv. Johma, Stegeman, Eigen merk)
  • 2 tot 3 appels
  • 1 komkommer
  • walnoten
  • rozijnen
  • blikje ananas
  • mayonaise
  • blikje mandarijntjes
  • citroensap

Bereiding

Schil de appel en de komkommer en haal de kern uit de komkommer. Rasp nu beiden grof in een schaal. Schep hier de bakjes bleekselderij en de uitgelekte mandarijntjes bij. Maak de walnoten wat fijner en doe ook deze met de rozijntjes in de kom. Knijp wat citroensap over het geheel (niet teveel!) en roer alles goed door elkaar. Laat nu minimaal (evt. in de schaal van de opmaaktip) een uur in de koelkast intrekken.

Opmaaktips
  1. Neem een mooie ronde hoge kom en bekleed deze met huishoudfolie. Schep hierin het waldorfmengsel en druk goed aan. Laat een uur opstijven in de koelkast (daarmee vervalt dus de koeltijd zoals omschreven bij de bereiding). Stort de salade nu voorzichtig op een mooie serveerschaal. Roer wat mayonaise los met wat sap van de ananas en smeer de bol salade hiermee in. Versier de schaal nu verder met de ingrediënten uit de salade.
  2. Neem kleine glaasjes of mokjes en bekleed die met een blaadje little gem sla of blaadjes witlof. Schep hierin een beetje van de salade, maak het geheel af met wat gehakte walnoten en een mandarijntje.
© 2009 - 2019 Kaatjekriebel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Snelle Hollandse Salades"

Infoteur: Kaatjekriebel
Gepubliceerd: 03-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!