InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Ontbijt anders dan anders

Ontbijt anders dan anders

In Nederland lijkt de bruine boterham met kaas in de ochtend wel heilig. De bruine boterham met kaas is ook heerlijk, maar er zijn ook andere mogelijkheden om de ochtend goed te beginnen. Uitgangspunt is natuurlijk dat het lekker moet zijn, de dag er goed begonnen mee kan worden en het moet gezond zijn.

Omelet

De omelet kan ook zonder de boterham lekker zijn. Denk bijvoorbeeld aan een mix van:
  • 2 eieren
  • 2 plakken mager ontbijt spek of kalkoenfilet
  • 1 takje bieslook
  • 4 sherry tomaatjes
  • eetlepel geraspte 20+ kaas
  • zout

Maak een ‘aangeklede’ omelet van het mengsel en strooi er desgewenst nog wat zout overheen.

Vruchtenmelange

Vruchten zijn altijd gezond, maar niet iedere vrucht voldoende om de ochtend mee te beginnen. Mix de juiste vruchten voor een heerlijk ontbijt.

  • 1 banaan
  • 2 kiwi’s
  • 6 aardbeien
  • scheutje limoensap
  • 1 ananasschijf
  • 1 granny smith appel

Maak de banaan, de kiwi en de ananasschijf in kleine stukjes (zorg dat er niet teveel vocht in het bakje komt) en snij daarna de aardbeien doormidden en de appel in blokjes. Mix het goed en giet er wat limoensap overheen. Eventueel kan het limoensap met wat magere yoghurt gecombineerd worden en giet het daarna over de vruchten.

Sap

Wil je de ochtend goed kunnen beginnen is niet ieder sapje genoeg om de maag goed en gezond te vullen. Maar wel valt te denken aan tomatensap gecombineerd met enkele groenten, zoals:
  • selderij
  • paprika
  • spinazie
  • wortel
  • peterselie

Mix het goed in de blender tot een massa ontstaat en voeg het toe aan het tomatensap. Eventueel kan er nog het sap van een halve citroen aan toegevoegd worden.

Cracker

De volkerencracker oogt wat saai maar besmeer je deze met onderstaande ingrediënten, dan wordt de cracker plots een lekker alternatief
  • Hüttenkäse
  • sherrytomaatjes
  • peper
  • bieslook
  • kipfilet of magere ham

Besmeer de cracker met Hüttenkäse en leg er een takje bieslook op en halveer de sherrytomaatjes. Strooi er een beetje peper overheen om het af te maken. De met Hüttenkäse ingesmeerde cracker kan ook voorzien worden van een plakje versgebakken kipfilet of magere ham (wel dungesneden).

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ontbijt anders dan anders"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!