InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Menutips voor gourmetten vlees, vis, vegetarisch en desserts

Menutips voor gourmetten vlees, vis, vegetarisch en desserts

Menutips voor gourmetten vlees, vis, vegetarisch en desserts Gourmetten. Het is toch altijd weer gezellig. Een overvolle tafel met schalen en bakjes. En in het midden van de tafel staat het gourmetstel al lekker op te warmen. Iedereen heeft er zin in en schuift enthousiast aan tafel. Vaak is het gelijk een drukte van belang. Iedereen gaat zo snel mogelijk aan het kokkerellen. Met gourmetten heeft iedereen zijn eigen rituelen en maakt zijn eigen "gerechten". Misschien is het eens leuk om te gourmetten aan de hand van onderstaande recepten.

Gourmetten

Natuurlijk is het leuke van gourmetten dat je lekker je eigen gang kunt gaan en je eigen recept kunt maken. Het "gevaar" hierbij is dan natuurlijk wel dat er weinig variatie in zit en dat je al snel terug valt op hetzelfde. Onderstaand een aantal menutips om wat meer variatie aan te brengen. Eigenlijk zijn het mini uitvoeringen, in enigszins aangepaste vorm, van recepten uit de gewone keuken. Om het helemaal leuk te maken komen er hartige en zoete recepten, als het ware ingedeeld in hoofdgerechten en desserts. Er is voor elk wat wils, keuze uit gerechtjes met vlees en/of vis, maar ook vegetarische gerechten. En voor wie nog niet genoeg heeft gegeten, zijn er ook nog een aantal suggesties voor desserts. Als je alle onderstaande recepten wilt uit proberen, dan raad ik aan om van te voren niet te veel te eten of te snoepen. Alles bij elkaar is het een enorme maaltijd. Stem de ingrediënten op tafel af op de smaak en voorkeur van de gasten, dan is succes verzekerd!

Neem de recepten over op leuke menukaarten en zet er bij elk bord één neer. Iedereen zal in een verschillende volgorde aan de slag gaan. Maar al snel zal er nieuwsgierig in de andere pannetjes gekeken worden. En bij het zien van alle mogelijkheden wordt het enthousiasme aan tafel alleen nog maar groter. Veel plezier en eet smakelijk!

Gourmetten met vlees

Indonesische gehaktballetjes

Zet een schaaltje met vooraf gemaakte gehaktballetjes op tafel. Bak de balletjes gehakt, samen met een plakje banaan in een halve eetlepel gewelde nasikruiden. Breng op smaak met ketjap. Lekker met pindasaus. Eventueel kunnen de nasikruiden van te voren al aan de balletjes worden toegevoegd.

Moussaka

Een niet zo voor de hand liggend gourmetgerecht, maar heerlijk en snel te maken. Bak het (runder-)gehakt rul en voeg aubergine en tomaat toe. Laat even lekker sudderen en gaar worden. Op smaak brengen met peper en zout. Lekker met geraspte kaas en tomatenketchup.

Provençaalse biefstukjes

Snij de biefstuk van te voren in kleine reepjes of koop kant-en-klare, eventueel gekruide, biefreepjes. Bak de biefstukjes met ui en champignons. Lekker met kruidenboter erover.

Kipfilet met kerrie

Snij de kipfilet van te voren in blokjes of reepjes. Bestrooi de kipfilet voor het bakken met kerriepoeder. Bak ze vervolgens met rode paprika en banaan. Controleer of de kipfilet helemaal door en door gebakken is!

Gourmetten met vis

Zalm met dille

Neem hiervoor reepjes zalm en breng ze op smaak met verse dille en eventueel een beetje zout. Heel kort bakken en op smaak brengen met wat mosterd en voor de liefhebber een scheutje witte wijn.

Tongreepjes met kerrie en amandelen

Een luxe gerecht, deze tongreepjes. Voeg een klein beetje kerriepoeder toe en geschaafde amandelen.

Garnalen of gamba's

Ook garnalen en gamba's zijn erg lekker om te gebruiken bij het gourmetten. Je kunt ze zo even opbakken of eventueel naar eigen smaak wat kruiden toevoegen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan knoflook of paprikapoeder. Een scheutje citroensaus maakt het helemaal lekker fris. Ook kan je ze even opbakken in kruidenboter, dat geeft gelijk een heerlijke smaak aan de garnalen en gamba's.

Gourmetten vegetarisch

Ratatouille

Bak de aubergine, tomaat, courgette, paprika en ui met wat Italiaanse keukenkruiden in een klontje boter of een scheutje olijfolie. Voeg in het pannetje eventueel peper en zout naar smak toe. Heerlijk met geraspte kaas erover.

Tortilla

Voor het maken van de Tortilla is wel even geduld nodig. Bak eerst de aardappel, ui en olijven. Schenk er daarna een losgeklopt ui op en maak er zo een omelet van. Breng op smaak met peper en zout.

Gourmetten desserts

Pannenkoekjes met geflambeerde compote

Bak een pannenkoek. Laat deze op je bord glijden. Bak daarna een combinatie van vruchten (ananas, mandarijn, kers, perzik, lychee). Voeg van het vuur af een scheutje kirsch toe en flambeer de vruchten. Schep ze vervolgens op de pannenkoek en voeg eventueel nog slagroom toe.

Brie met druiven

Verwarm een plakje brie, zodat de kaas wat smelt. Voeg dan wat gehalveerde druiven toe en verwarm deze even mee.

Gebakken banaan met chocoladesaus

Bak plakjes banaan. Doe er op je bord een scheutje chocoladesaus overheen. Helemaal lekker met een bolletje vanille-ijs erbij!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gourmetten in de ochtend - Net even andersGourmetten in de ochtend - Net even andersIedereen kent het wel, gourmetten! Inmiddels komt het gourmetstel niet alleen met kerst uit de kast, maar wordt deze met…
Gourmetten; wat in huis halen?Gourmetten; wat in huis halen?Veel mensen doen aan gourmetten met kerst omdat het heel gezellig is om met de hele familie te doen. Ze halen veel lekke…
Gourmet boodschappenlijstGourmet boodschappenlijstGourmetten is een makkelijke en gezellige etensbereiding en vooral populair op feestdagen, feestjes en in weekenden. Voo…
Gezellig en gemakkelijk thuis eten: GourmettenGezellig en gemakkelijk thuis eten: GourmettenHeeft u vrienden of familie uitgenodigd om bij u te komen eten, maar wilt u hier niet teveel werk van maken. Dan is geze…
Vegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bentVegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bentAls je thuis de enige vegetariër bent of als je als enige thuis vegetariër wilt worden, kunnen je huisgenoten het lastig…
Infoteur: Martina
Laatste update: 02-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Kerst
Schrijf mee!