InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Borrelhapjes, voor ieder wat wils

Borrelhapjes, voor ieder wat wils

Borrelhapjes, voor ieder wat wils Borrelhapjes kan je natuurlijk kant-en-klaar in de winkel kopen, er is genoeg keuze. Maar vaak is het veel leuker om zelf borrelhapjes te maken. Al is het alleen maar om er wat eigen ingrediënten aan toe te voegen. Enkele voorbeelden, waar natuurlijk ook op gevarieerd kan worden en die niet veel tijd in de keuken vergen.

Kiphapje

Ingrediënten

  • kiprollade (kant-en-klaar of eerst zelf te bakken in wat olijfolie)
  • gemengde sla (groot blad)
  • olijfolie
  • kleine rode paprika

Bereiding

De kiprollade strak in dunne plakken snijden en de sla in een bakje leggen met in gehalveerde ringen gesneden paprika en een scheutje olijfolie er overheen. Leg er nu de plakken kip op en laat dit even in de koeling staan. Leg er wat borrelprikkers bij en gereed om te serveren.

Gevuld ei

Ingrediënten

  • eieren
  • yogonaise / halvanaise
  • kerrie
  • ketjap
  • filet american
  • paprikapoeder
  • peterselie
  • groene pesto
  • zwarte olijven

Bereiding

De eieren moeten hard gekookt worden, na het afkoelen, pellen en in de lengte doorsnijden. Doe het eigeel in een bakje en meng het met wat kerrie, ketjap en wat yogonaise. Vul hier een aantal van de eieren mee. Strooi er wat paprikapoeder en wat peterselie overheen. Daarnaast wat filet american met groene pesto mengen en vul hier ook een aantal helften ei mee. Haar van deze gevulde eieren een klein ‘kontje’. Zo blijft het ei goed liggen en siert het ei als je dit ‘kontje’ op de filet american legt. Het 'kontje' kan ook vervangen worden door een halve zwarte olijf op de filet american te leggen.

Zalmtaartje

Ingrediënten

  • 125 gr zelfrijzend bakmeel
  • 2 eieren
  • 150 gr gerookte zalm
  • 1,3 dl magere of halfvolle melk
  • 175 gr crème fraiche
  • 2 eetlepels yogonaise/halvanaise
  • sherrytomaatjes
  • olijfolie
  • limoensap
  • bieslook
  • peper en zout

Bereiding

Zeef het bakmeel in een kom en meng de eieren, de melk en 1 eetlepel crème fraiche. Giet het mengsel bij het bakmeel en maak er een glad beslag van (10 tot 12 minuten laten rusten). Verhit daarna een flinke hapjespan en giet er wat olijfolie in, zodat de bodem goed bedekt is. Doe daarna met een eetlepel kleine hoeveelheden van het beslag in de hapjespan, zodat het op mini pannenkoekjes gaat lijken (beide kanten goed meenemen). Laat ze daarna goed afkoelen. Maak nu een mengel van het restant van de crème fraiche, yogonaise, scheutje limoensap, bieslook en wat peper en zout naar smaak en leg dat op de taartjes en leg daarop een stukje zalm. Strooi er desgewenst nog wat verse bieslook overheen en zet er een doorgesneden sherrytomaatje bovenop.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Borrelhapjes, voor ieder wat wils"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 10-02-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!