InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Borrelhapjes met vis

Borrelhapjes met vis

Borrelhapjes met vis Vis is gezond en vis is lekker en toch eten we het nog niet zoveel. Nog niet genoeg ingeburgerd? Hoe dan ook, vis legt het nog steeds af tegen vlees. Maar wellicht op een andere manier. Waarom bijvoorbeeld niet de traditionele borrelhapjes vervangen door of uitbreiden met lekkere vishapjes als salade of op andere manier. Een aantal voorbeelden waarmee uiteraard zelf gevarieerd kan worden.

Makreel

Ingrediënten

  • 1 gerookte makreel
  • 1 rode ui
  • 3 tomaten
  • 1 klein blikje maïs
  • 175 gram roomkaas
  • ½ dl yoghurt
  • ½ groene paprika
  • kervel

Bereiding

Maak de makreel schoon door het vel te verwijderen en de graten eruit te halen. Maak daarna de ui schoon en maak deze heel klein. Verdeel de tomaten en paprika in kleine stukjes. Maak vervolgens een “papje” van de roomkaas en yoghurt en voeg daarna de klein gemaakte makreel, ui, tomaat, paprika en maïs toe. Meng het goed en snipper en nog wat kervel overheen. Heerlijk op vers stokbrood.

Haring

Ingrediënten

  • 5 haringen
  • 1 rode ui
  • enkele sherrytomaatjes
  • peterselie
  • 1/2 groene paprika
  • peper en zout
  • 3 eetlepels yogonaise
  • 2 eieren

Bereiding

Maak de haring schoon, graad er uit en zo klein mogelijk maken en tegelijkertijd 2 eieren hard koken. Vervolgens de volgende ingrediënten mengen met de yogonaise: klein gemaakte ui, paprika, peterselie. Voeg naar smaak wat peper en zout toe en meng er de klein gemaakte haring doorheen. Doe het mengsel nu in een grote kom en garneer het met schijfjes hard gekookt ei en gehalveerde sherrytomaatjes.

Zalm

Ingrediënten

  • 300 gram gerookte zalm
  • 400 gram kleine aardappeltjes
  • 50 gram roomkaas
  • kappertjes
  • olijfolie
  • peper en zout
  • sherrytomaatjes
  • peterselie

Bereiding

In een ovenschaal de kleine aardappeltjes (met schil) een beetje olijfolie en wat peper en zout laten poffen (ca. 30 min. op 200 graden).
Maak de peterselie klein en meng deze met de roomkaas en doe er een paar kappertjes bij. Als de aardappeltjes klaar zijn deze overdwars een beetje opensnijden en vullen met het mengsel. Over het mengsel repen gerookte zalm leggen en maak het af met gehalveerde sherrytomaatjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Borrelhapjes met vis"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 24-10-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Snacks
Schrijf mee!