InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Voedzame salades

Voedzame salades

Voedzame salades Dat frisse salades in de zomer heerlijk zijn, dat weten we. Licht verteerbaar en boordevol vitamines. Maar in het najaar zijn die vitamines zeker zo hard nodig en kunnen we wat steviger aangemaakte salades ook prima combineren bij de (warme) maaltijd. Kijk zelf naar hetgeen je in de salade wil doen, alleen pas op met te prominent aanwezige smaken in de salade. Het kan dan te overheersend worden en bepaalde smaken kunnen gaan mengen.

Wanneer salade?

De salade kan in principe altijd, wat lichter aangemaakt bijvoorbeeld voor het sporten. Ideaal om toch gezonde voeding binnen te krijgen, maar geen zware maaltijd die het actief sporten kan beletten.

Complete maaltijd

Een salade die aangemaakt wordt met wat pasta en vlees of vis kan zelfs en complete maaltijd vormen. Het volgende recept voldoet aan deze eisen:
  • Krulsla
  • Vis (naar wens gekookte tonijn, verse garnalen, gerookte paling, rivierkreeftjes)
  • Olijfolie
  • Pasta (naar wens populair genoemd de “ vlindertjes” of “wokkels”)
  • Tomatenketchup
  • Cherrytomaatjes
  • Olijven

Je kunt de salade zo uitgebreid (of niet) maken als je zelf wil. Begin met de pasta te koken en af te laten koelen. Maak daarna de salade aan en begin met het wassen van de sla en klein maak de sla klein (niet te kleine snippers), giet er wat olijfolie overheen en meng het goed.

Voeg daarna de vis toe (kant-en-klaar uit de winkel of zelf klaar gemaakt) en meng deze door de salade. Halveer de sherry tomaatjes en de olijven en voeg deze ook in aantallen naar wens toe. Roer er tenslotte een beetje tomatenketchup doorheen voor wat extra smaak.

Als bijgerecht

Wil je de eenvoudige salade als bijgerecht neem dan altijd wat “lichtere” producten voor in de salade, t.w.
  • Veldsla
  • Cherrytomaatjes
  • Zilveruitjes
  • Wijnazijn
  • Selderij
  • Ei
  • Mini augurkjes

Eieren moeten hard gekookt worden. Daarna de sla schoonmaken en snijden en de ingrediënten als cherrytomaatjes en mini augurkjes halveren of nog iets kleiner maken en toevoegen. Dan de zilveruitjes en selderij toevoegen en goed mengen. Giet er daarna een scheutje wijnazijn overheen. Snij tenslotte de hard gekookte eieren in blokjes en leg deze over de salade. Gereed om bij de maaltijd te serveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voedzame salades"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 14-10-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!