InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Peterselie in mijn keuken

Peterselie in mijn keuken

Peterselie in mijn keuken Peterselie, Petroselinum crispum, is een heerlijk smakend keukenkruid dat naar mijn mening veel te weinig gebruikt wordt om echt mee te koken. Als garnering gooit iedereen het op zijn koude schotels, en blijft het als een zielig hoopje achter op de lege borden. Wat een verspilling van dit lekker en gezond groen.

Peterselie recepten

Peterselie is gewoon heerlijk in soepen, warme en koudesauzen, puree, pasta-sauzen, enz. Ik kende zelfs kinderen die het met de bosjes uit mijn tuin plukten om de gekrulde blaadjes dan zo op te knabbelen, onder toeziend oog van papa natuurlijk, die het voorbeeld gaf. Mijn peterselie-eters, dat geeft je als vader en kruidenliefhebber een heel goed gevoel. Want die peterselie, zit boordevol vitamine C, ijzer, jodium, magnesium en andere vitaminen en mineralen. Probeer ook eens de platte peterselie, hij smaakt wat sterker maar geniet mijn voorkeur.

Peterseliesoep

  • 1 grote ui
  • 2grote wortelen
  • 50 gr. boter
  • 150 gr. aardappelen
  • groentebouillon
  • 25 gr. gehakte peterselie
  • peper en zout

Verwarm de boter in de pot, voeg de fijngesneden ui en wortelen toe, 6 min. aanzetten. Voeg de dungesneden aardappelen toe, laat nog 3 min. mee verwarmen, voeg de wanne groentebouillon toe, kruid met peper en zout en laat de soep 30 min. zachtjes doorkoken. Voeg peterselie toe en mix.

Pastasaus met peterselie

  • 1 grote ui
  • 3 tenen knoflook
  • olijfolie
  • goede rijpe tomaten of tomaten uit blik
  • veel peterselie
  • verse basilicum
  • sojaroom of room
  • peper en zout

Verwarm de olijfolie in een pan, fruit de fijngesneden ui en de geperste knoflook tot ze glazig zijn. Voeg de tomaten toe en laat 20 min. sudderen. Voeg de fijngesneden peterselie, basilicum en de sojaroom toe en laat dit enkele minuten mee verwarmen. Naar smaak peper en zout toevoegen.

Peterselie- aardappelkoekjes

  • 350 gr. warme, gepureerde aardappelen
  • 100 gr. bloem
  • 50 gr. boter
  • 2 eetlepels gehakte peterselie
  • peper en zout

Meng bij de warme aardappelpuree beetje bij beetje de bloem, breng het mengsel op smaak met peper en zout en voeg de in stukjes gesneden boter, en de peterselie toe. Roer dit allemaal goed door elkaar. Vorm met je handen mooie platte koekjes en bak ze in wat boter aan beide kanten bruin.

Variatie: eenei door het mengsel kneden, brandnetel bij mengen.
Deze balletjes zijn als hartige vleesvangers bedoeld in een warme maaltijd of als tussendoortje.

Smakelijk
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Kruiden in de keuken. Mellie Uyldert.
  • Herba. Vakblad van de Herboristen Vereniging.

Reageer op het artikel "Peterselie in mijn keuken"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 20-09-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!