InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zalmsoep of zalm in de soep!

Zalmsoep of zalm in de soep!

Zalmsoep of zalm in de soep! Zalm is een veel gegeten vissoort en zacht van smaak. We beleggen er toastjes mee, eten het als voor- of hoofdgerecht of mengen het in een heerlijke salade. Maar zalm is absoluut ook heerlijk in de soep. Enkele recepten waar zalm een prominente rol vervult en varieer er zelf ook mee. Smakelijk eten!

Komkommer zalmsoep

Ingrediënten

  • 2 komkommers
  • 100 gram gerookte zalm
  • 2 rode uien
  • 1 dl room
  • olijfolie
  • bouillonblokje (groente)
  • kruiden: dille, muskaatnoot
  • peper en zout

Bereiding

Maak de komkommer schoon (haal schil eraf) en snij ze in de lengte door en haal de zaadlijst eruit. Snij de komkommer en de uien in kleine stukjes en laat ze even in de olijfolie liggen. Giet er zo'n 1,5 liter water bij en voeg peper en zout naar smaak toe. Voeg als laatste het bouillonblokje toe en laat het koken (zo'n 10 minuten). Haal de soep door de blender en roer de room door de soep. Meng er wat kruiden door en als laatste de gesnipperde zalm. Laat het geheel even staan en serveer met wit stokbrood.

Bloemkool zalmsoep

Ingrediënten

  • 400 gram bloemkoolroosjes
  • boter
  • 5 dl kippenbouillon (blokje)
  • 1 dl slagroom
  • 3 dl witte wijn
  • 1 grote plak gerookte zalm
  • nootmuskaat
  • peper en zout

Bereiding

Maak de bloemkool schoon en snij de zalm in reepjes. Verhit de boter en bak de bloemkool zo'n 3 minuten op een laag pitje. Voeg de bouillon en de witte wijn toe en breng alles aan de kook. Zeker zo'n 9 minuten zachtjes laten koken tot de bloemkool gaar is. Haal het door de blender en voeg de slagroom. Breng op smaak met peper en zout en wat nootmuskaat en serveer met bruin stokbrood.

Smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zalmsoep of zalm in de soep!"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 04-09-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!