InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kastanjechampignons recepten

Kastanjechampignons recepten

Kastanjechampignons recepten Kastanjechampignons zijn er veel voldoende te koop en kunnen net vanuit die finesse iets toevoegen aan een recept wat het af maakt. Een aantal voorbeelden waar de kastanjechampignon een prominente rol vervult. Serveer het vlees met kleine aardappeltjes of kroketaardappeltjes en wat roosjes broccoli of rode kool. Wel wat bereidingstijd maar heerlijk. Geniet er van!

Runderstoofpot met kastanjechampignons

Ingrediënten

  • 700 gram runderlappen
  • 100 gram rauwe ham
  • 1 bakje kastanjechampignons
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 dl gezeefde tomaten
  • 1 rode ui
  • 4 dl droge rode wijn
  • 2 theelepels bouillonpoeder
  • olijfolie
  • kruiden: provinciale kruiden, thijm
  • peper en zout

Bereiding

Snij de gepelde ui in ringen en de knoflook in kleine plakjes. De runderlappen in blokjes snijden en de ham in reepjes. De kastanjechampignons goed schoonmaken en in plakjes snijden. Het vlees bakken in olijfolie en de ui en knoflook toevoegen voor de laatste minuten. Voeg voorzichtig de tomaten en wijn toe en een scheutje water. Voeg als laatste de champignons, kruiden, peper en zout toe en laat het geheel zeker zon 3 uur staan om te stoven. Roer het geheel regelmatig door.

Parelhoenfilet met kastanjechampignons

Ingrediënten

  • 4 parelhoefilets
  • 350 gram kastanjechampignons
  • 3 sjalotjes
  • 100 gram ham
  • 5 eetlepels slagroom
  • 2 eetlepel roomboter
  • olijfolie
  • peterselie
  • 1 flesje donkerbier
  • peper en zout

Bereiding

De champignons goed schoon borstelen en in stukken snijden, vervolgens de ham in reepjes snijden en de sjalotjes klein maken. De olijfolie en roomboter in een hapjespan verwarmen en de ham er in bakken en vervolgens de sjalot en champignons toevoegen en roerbakken. Het vuur water lager zetten en het bier toevoegen. Nog enkele minuten goed verwarmen en vervolgens slagroom erdoor roeren. Naar smaak peper en zout en op een laag pitje laten staan. Parelhoenfilets met peper en zout (niet te veel!) bestrooien.
Weer een mengsel van 2 eetlepels olie en 1 eetlepel roomboter in een hapjespan met verwarmen en de filets goed bakken (zeker zon 3 minuten). Serveer de parelhoen en saus op platte borden en garneer het met wat bladpeterselie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kastanjechampignons recepten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-09-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!