InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Herfst- en wintersoepen

Herfst- en wintersoepen

Herfst- en wintersoepen Hopelijk kunnen we nog enkele dagen genieten van een mooie nazomer, maar hoe dan ook de herfst en winter komen er aan. Dan halen we ook de steviger maaltijden van stal en de wintersoepen horen daarbij. Hierbij alvast enkele recepten.

Kastanjesoep

Ingrediënten

  • 500 gram gepelde kastanjes
  • 3 rode uien
  • olijfolie
  • 1 wortel
  • 1 teentje knoflook
  • 3 stuks prei
  • 2 selderij stengels
  • peper en zout

Bereiding

Start met het fruiten van de groeten (klein gemaakt) en de knoflook in een beetje olijfolie. Voeg vervolgens zoveel water toe dat ze enkele centimeters onder water staan. Laat dit geheel ruim 1 uur op een laag pitje koken.
Splits nu de groenten en het vocht met het vergiet en voeg wat peper en zout aan het vocht toe.
Rooster vervolgens de kastanjes en kook ze in de bouillon tot ze zacht en gaar zijn. Pureer ze nu en vermeng met de bouillon waarin de kastanjes eerder zijn gekookt. Voeg een beetje olijfolie toe. Voeg alles samen en breng alles weer aan de kook en zorg dat de soep stevig wordt. Serveer met een paar sneetjes geroosterd brood of donderbruin brood.

Witlofsoep

Ingrediënten

  • 5 witlofstronkjes
  • 1 rode ui
  • 2 kleine aardappels
  • 1 prei
  • 1/2 appel
  • groentebouillon
  • peper en zout

Bereiding

Begin met het fijnsnijden van de ui, aardappels en prei. Stoof deze zo’n 5minuten. De stronkjes witlof van het bittere “kontje” ontdoen en ook fijnsnijden. Snij tegelijkertijd de halve appel in stukjes en voeg deze samen met de witlof bij de andere groenten. Stoof ze even mee en roer goed door. Voeg nu water (1,25 liter) en bouillon toe en wat peper en zout naar smaak. Laat het geheel zo’n half uur koken. Mix het geheel vervolgens, zodat het een massa wordt en laat het daarna nog een minuutje koken.

Broccolisoep

Ingrediënten

  • broccoli in roosjes
  • 1 ui
  • bouillonblokje
  • reepjes gerookte zalm

Bereiding

Fruit de ui tot hij glazig wordt. Voeg daarna het water (ca. 1 liter), de broccoliroosjes en de bouillon toe en laat het geheel zo’n 15 minuten koken. Pureer de soep fijn en meng er de reepjes gerookte zalm doorheen. Laat het nog even kort op laag pitje koken en de soep is gereed.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Herfst- en wintersoepen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 04-04-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!